Tak jako si můžete být jisti, že osobní setkání s Kaurismäkim bude mírně řečeno podbarvené alkoholem, stejně jisti si můžete být i tím, že jeho film se bude podobat očistné lázni, v níž léčivý účinek bylin laskavosti a naděje rozhodně nezhatí ta troška bahna, do něhož vás přitom ponoří.

Nebojte se tedy nahlédnout do prostředí vyřazených kontejnerů a popelnic, jemuž se tak hezky říká "okraj společnosti". Bude vám v něm nejspíš stejně dobře jako hrdinovi Kaurismäkiho severské romance, kterou porota v Cannes odměnila cenou za nejlepší režii a představitelku hlavní ženské role Kati Outinenovou cenou za nejlepší herecký výkon.

Muž, kterého poznáme jako M, zajisté nějaké delší jméno i příjmení měl. Pak ho ale cestou do Helsinek přepadli darebáci, sebrali mu peněženku a zřídili ho tak, že nemocniční přístroje ohlásily konec. Muž se přesto vyhrabal z druhého břehu i ze špitálu. Jenže kromě peněženky mu chyběla i paměť.

Když nemáte doklady, nevíte, jak se jmenujete, odkud jste přišli ani kam jste chtěli jít. Těžko se shání práce a tudíž i nová peněženka. Jste bez domova, a tak není divu, že vás kroky zavedou mezi jiné bezdomovce. M se mezi ně dostal takhle přirozenou cestou a stejně přirozeně mezi ně zapadl. Jeho zkušenost s nimi pak dala důkladně na frak rčení, že šaty dělají člověka a zjištění, jak málo stačí k tomu, aby budoucnost byla důležitější než minulost, mu přineslo naději na nový život i lásku.

Aki Kaurismäki působí v užvaněném světě jako mlčenlivý kouzelník. Jeho hrdinové toho moc nenamluví, ale když otevřou pusy, nepadají z nich plytkosti a jejich úsporná gesta jsou víc než výmluvná.

Chladný sever protepluje jednoduchost vztahů, v nichž netřeba hledat neexistující složitosti, nořit se do pseudoproblémů. Nic se tu neřeší "přes rameno", postavy žijí vlastním životem, nikoliv pro potřeby Kaurismäkiho scenáristy. Snad i proto herci přesně vědí, co hrají a činí tak s přirozenou přesvědčivostí. Markku Peltola v titulní roli jim zajisté vévodí, ale neméně přesné jsou i další postavy a Kati Outinenová je doslova ztělesněním opomíjené vnitřní krásy.

Kaurismäki má už léta své nadšené publikum. Barevný a zvukový (což není u slavného Fina pravidlem) Muž bez minulosti stojí přinejmenším za pokus o seznámení i pro ty, kdo z jeho díla ještě neviděli vůbec nic.

Muž bez minulosti, Finsko-Německo-Francie, 2002, Režie: Aki Kaurismäki, Scénář: Aki Kaurismäki, Kamera: Timo Salminen, Hrají: Markku Peltola, Kati Outinenová, Juhani Niemelä a další