Hlavní obsah

Metody využití světla a stínu

Právo, Jan Šída

Dvě publikace z nakladatelství Kant jsou věnované osobnostem fotografie. Ta, kterou napsal Vladimír Birgus, se zabývá tvorbou Jaromíra Funkeho (1896–1945). Její název Avantgardní fotograf představuje nejlepší charakteristiku toho, co Funke v rámci naší fotografické scény symbolizuje.

Foto: nakladatelství Kant

Tvorbou Jaromíra Funkeho se zabývá Vladimír Birgus v knize Avantgardní fotograf.

Článek

Kromě autorovy předmluvy v několika jazycích a závěrečného sumáře životopisných dat najdeme na stránkách jen a pouze černobílé fotografie (s popisem a rokem vzniku). Každá z nich je samostatným příběhem, který si může každý vymyslet či domyslet. Kniha ukazuje Funkeho v několika estetických polohách. Coby tvůrce reportáže, zátiší, aktu, dokumentu či portrétu.

Svorníkem snímků je sebevědomá práce s kontrastem stínu a světla. Jako bychom se někdy dívali na kubistické obrazy namalované modernistickým malířem. Je úžasné, jak oko fotografa, kterému bylo shůry vrchovatě dáno, dokáže poskládat tvary hmotných předmětů a nehmotné tvary vytvořené stínohrou do originální kompozice.

Foto: nakladatelství Kant

Druhou knihou je autorská publikace S Andělem uprostřed dvau Václava Podestáta.

Druhou knihou je autorská publikace S andělem uprostřed davu Václava Podestáta, představitele současné dokumentární fotografie. Jeho černobílé i barevné snímky provázejí ulicemi měst, plážemi, kavárnami nebo parky. Nedávají nám však konkrétní vodítko, jako bychom procházeli anonymními aglomeracemi nebo spíš jednou abstraktní metropolí spojující svět v jedno.

Oba tvůrce, Funkeho i Podestáta, spojuje nejen výrazná invence, ale také schopnost plasticky formovat či deformovat viděnou skutečnost. Posouvat ji tak, aby vytvářela konkrétní obrazy, které nejprve vznikly v daný moment pouze v hlavě fotografa.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám