Válka proti Íráku sice oscarový galavečer "nezrušila", ale nepochybně se do jeho průběhu promítne. Ještě před jejím zahájením napsal finský režisér Aki Kaurismäki, jehož Muž bez minulosti je jedním z favoritů v kategorii Nejlepší zahraniční film, předsedovi akademie Franku Piersonovi dopis, proč nepřijede.

V průběhu večera vedle reklam i zprávy z fronty

"Nemáme chuť slavit a já ani nikdo z produkční společnosti Sputnik se nemůžeme zúčastnit oscarového galavečera ve stejné době, kdy americká vláda připravuje zločin proti lidstvu kvůli nestoudným ekonomickým zájmům," napsal Kaurismäki.

I když zatím není známo, zda se někdo k jeho protestu připojí, z některých vystoupení hollywoodských hvězd už před začátkem války lze usuzovat, že své názory na ni nesmlčí.

Pozoruhodná je rovněž úvaha televizní stanice ABC, která bude zajišťovat přímý přenos oscarové show, že by ji přerušovala zpravodajskými šoty z fronty. Ve hře při této vrcholné události amerického filmového průmyslu ovšem zůstávají i astronomické příjmy z reklamy, která je do nočního přenosu tradičně zařazována, takže celý večer může mít skutečně neobvyklý průběh.

Největší šance má Chicago

Film Chicago má nejvíc - třináct nominací. Muzikál natočený na motivy divadelní hry Maurine Watkinsonové, měl takový úspěch na Zlatých glóbech - ocenění za Nejlepší komedii nebo muzikál a ceny pro Renée Zellwegerovou a Richarda Gerea za Nejlepší herecké výkony, že tu je naděje, že by se muzikál mohl po dlouhých letech trávených jen v oblasti kostýmních a výtvarných cen posunout mnohem výš.

Ovšem nakolik bude akademie v tomto směru právě letos statečná, je otázka - na Zlatých glóbech je to snazší, protože drama a muzikál jsou oddělené kategorie (i pro herce), na Oscarech nikoliv.

Hodiny s deseti nominacemi jsou vynikající film, v němž se prolínají osudy tří žen, žijících v různých historických epochách. Jejich osudy spojuje postava spisovatelky Virginie Woolfové a vztah k jejímu románu Paní Dallowayová.

Kromě pozoruhodné dramatické stavby silného příběhu jsou Hodiny koncertem tří velkých hereček - Nicole Kidmanové, Meryl Streepové a Julianne Mooreové.

V nominacích to vyšlo šalamounsky tak, že Kidmanová je nominovaná za Hodiny, Mooreová za Daleko od nebe a Streepová za vedlejší roli v Adaptaci, ale není pochyb, že Mooreová i Streepová to mají i s přihlédnutím k Hodinám. Jako nejlepší film se Hodiny jeví asi nejpravděpodobnější, ale kdo ví...

Další žhaví adepti

Gangy v New Yorku mají nominací devět. Dlouho očekávané drama Martina Scorseseho o počátcích organizovaného zločinu v Americe se odehrává za občanské války v New Yorku. Spíš než na Oscara za Nejlepší film roku by to ale mělo vypadat na ocenění Scorseseho režijního práce, eventuálně hereckého výkonu Daniela Day-Lewise.

Pán prstenů: Dvě věže je sice jako nejlepší film nominován, ale vzpomeneme-li na loňský počet 13 nominací a výsledné 4 Oscary (kamera, vizuální efekty, masky, hudba), není pravděpodobné, že by se situace letos příliš změnila. Konec konců proti loňským třinácti má dvojka už jen šest nominací a s výjimkou té nejvyšší jsou vesměs za technické kategorie.

Pianista Romana Polanského může nejvíc nadějí vkládat do tématu. Příběh skutečné postavy, klavíristy Wladyslawa Szpilmana, který za druhé světové války přežil jak varšavské ghetto tak neúspěšné povstání, vypráví Polanski velmi klasickým způsobem, ale není vyloučeno, že právě to spolu s tematikou přijde členům akademie hodně vhod.

Úspěch Pianisty navíc "tlačí" Zlatá palma z Cannes a nominace Adriana Brodyho za Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli. Ten to ovšem bude mít proti Day-Lewisovi ve filmu Gangy v New Yorku, Cageově dvojroli v Adaptaci a jednomu z životních výkonů Jacka Nicholsona ve snímku O Schmidtovi přece jen hodně těžké.