Hlavní obsah

Skupina Mydy Rabycad: Nejlépe jsme se cítili ve Spojených státech

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mydy Rabycad je česká kapela, které se daří nejenom doma, ale i v zahraničí. Po úspěšných koncertech v Jižní Koreji, USA, Kanadě i loni na slavném britském festivalu Glastonbury na svém třetím albu M. Y. D. Y. ještě více definuje styl glamtronic, který definovala na předešlé, dva roky staré stejnojmenné desce. Křest nového alba proběhne 9. listopadu v pražském Lucerna Music Baru a 30. listopadu v Brně na Flédě. Na otázky Práva odpověděli zpěvačka Žofie Dařbujánová a klávesista Nero Scartch.

Foto: archív kapely – Lukáš Wagneter

Mydy Rabycad při nahrávání svého alba v Berlíně.

Článek

Když jste v roce 2012 začínali, prezentovali jste se jako electroswingová kapela. Na vašem třetím albu už ale ten styl v podstatě není. Proč?

Nero Scartch: Malé náznaky tam ještě jsou, ale je pravda, že jde v podstatě o detaily. Žádný odklon jsme neplánovali. Stejně jako v případě předešlé desky jsme skládali písničky prostě tak, jak nám přicházely. Ale nevylučujeme, že se k electroswingu někdy vrátíme, možná v jiné formě. U nás je známý prakticky jen v jedné, může mít ale mnohem více tváří.

Foto: archív kapely

Obal nového alba skupiny Mydy Rabycad.

Proč jste to neudělali už teď?

Nero Scartch: Protože by to nebylo přirozené, šli jsme jinou cestou. Na desce jsou použity i nápady, které jsou třeba čtyři roky staré. My je ale upravili a zaranžovali tak, jak jsme to v době, kdy jsme nové album chystali, cítili. Také jsme více tvořili společně.

Dařbujánová: Vliv na naše hudební kroky mělo určitě i to, co posloucháme v dodávce při cestě na koncerty, nebo s jakou hudbou jsme se setkali na festivalech v zahraničí. Na festivalu v Kanadě jsme třeba narazili na tamní kapelu Les Hôtesses d’Hilaire. Byla neuvěřitelná, Nero stál při jejím koncertu pod pódiem a bylo vidět, že se do ní zamiloval. Druhý den jsme v hotelu pokračovali v práci na nové desce a on přišel s úpravou jednoho hudebního nápadu, ve kterém byl slyšet vliv té kapely. Týká se to titulní písně desky – M. Y. D. Y.

Texty na novince jsou dost osobní, což je proti minulým dvěma albům změna.

Nero Scartch: Žofie, která je dnes jejich většinovou autorkou, před nějakým časem uvažovala o tom, že vydá sólovou desku. Řekla nám, že by na ní byla víc osobní, protože má napsané texty, které se podle ní z toho důvodu pro Mydy Rabycad nehodí. My jí odpověděli, že je to naopak skvělé, ať je klidně přinese a až bude psát další, ať se osobní roviny nebojí. A to se stalo.

Dařbujánová: Jsem žena a zpěvačka, jež si píše texty, takže tendence být osobní mám. Nechtěla jsem zpočátku psát texty, které by nehovořily za celou kapelu. Chtěla jsem, abychom v nich byli takříkajíc všichni, proto jsem si ty osobní schovávala. Teď už to ale neřeším.

Nemáte při koncertech problém s tím, že se před posluchači v osobních textech takříkajíc příliš odhalujete?

Dařbujánová: Nemám. Je to možná paradox, protože do očí bych ty texty nikomu bez hudby recitovat nechtěla, ale to, že jsem na pódiu s kapelou a slova jsou opřená o hudbu, mě studu zbavuje. Navíc vnímám publikum jako anonymní dav, nejsou to jednotlivci.

Pořád říkáte svému hudebnímu stylu glamtronic?

Nero Scartch: Pořád. Žádné jiné pojmenování pro naši hudbu se nenabízí a my bychom byli rádi, kdyby se lidé nezabývali tím, že pro nás budou vymýšlet škatulku. Proto vznikl glamtronic.

Prý jste hráli už na čtyřech kontinentech.

Dařbujánová: Ano, chybí nám koncert v Austrálii, abychom mohli říct, že jsme hráli na všech pěti.

Foto: archív kapely

Jaké to bylo v Africe?

Nero Scartch: Hráli jsme v Káhiře a místní klubová kultura je očividně velmi podobná té naší. Přišli na nás tamní mladí lidé a atmosféra byla stejně skvělá, jako bychom hráli v Evropě.

Dařbujánová: Podporuje nás společnost Red Bull a do klubu pro asi tři sta lidí nás pozvala tamní pobočka. Odehráli jsme jeden koncert a klub byl narvaný. Největší emoce se ale dostavily poté, kdy jsme odletěli. Dva dny po našem odjezdu byl v Káhiře teroristický útok.

Hráli jsme i v Turecku na festivalu, který byl plný mladých lidí. Bylo to poté, co tam řada umělců na protest proti politice tamního režimu rušila vystoupení. Odlétala jsem tam s tím, že ani nebudu moci mít odhalená ramena, ale nakonec jsem mezi mladými lidmi na festivalu běhala v šortkách. Byli vděční za to, že jsme přijeli a zahráli. Chodili za námi a říkali, že pro ně znamenáme víc než hvězdy, které u nich své koncerty zrušily, protože my tam byli a ony ne. Doteď nám fanoušci z Turecka píší a ptají se, kdy zase přijedeme.

Cítili jste v Egyptě a Turecku obavu o bezpečnost?

Dařbujánová: Několikrát mě to napadlo, ale vždycky jsem si řekla, že se z toho přece nemůžu zbláznit. Že jsou zvýšená bezpečnostní opatření, jsme ale pocítili jenom na letišti.

Hodláte i nadále koncertovat doma i ve světě?

Nero Scartch: Rádi bychom, i když zatím přesně nevíme, co nás v příštím roce čeká. Pravděpodobně se vrátíme do Spojených států a budeme dělat všechno pro to, abychom se tam mohli vracet pravidelně. Pojedeme také hrát znovu do Jižní Koreje a určitě toho bude víc.

Ve které zemi jste se cítili nejlépe?

Dařbujánová: Pamatujeme si na všechny zahraniční koncerty, protože je to pro nás vždycky velký svátek. Všechny jsou pro nás speciální proto, že hraní v zahraničí je pro nás pořád ještě neobvyklé. Země, ve kterých hrajeme, jsou často velice odlišné. I proto byl každý koncert originální a specifický.

Ale jestli mám být konkrétní, myslím si, že jsme se nejlépe cítili ve Spojených státech. Připadali jsme si totiž jako velká kapela, protože se o nás tamní pořadatelé přímo ukázkově starali.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:

Reklama

Výběr článků

Načítám