Hlavní obsah

Struny podzimu zahájí The Gloaming, pak vystoupí Shabazz Palaces

– Praha

Páteční vystoupení irské skupiny The Gloaming zahájí festival Struny Podzimu, který se vrací po roční pauze. Jeho letošní program je mimořádně nabitý. Ještě tento týden se představí reprezentanti futuristického abstraktního hip hopu Shabazz Palaces, příští týden pak zahrají Lambchop a skladatel Gavin Bryars uvede své zpracování Shakespearových sonetů. Program potvrzuje, že festival je nadále nadžánrový a zaměřuje se na propojování různých stylů.

Foto: Struny podzimu

The Gloaming

Článek

The Gloaming, kteří vznikli v roce 2011, rozvíjejí irskou hudbu. Tvoří je přední interpreti irské hudby, jako je vynikající zpěvák Iarla Ó Lionáird známý z Afro-Celt Sound Systemu. Hrají v nich dva výteční houslisté Martin Hayes a Caoimhím Ó Raghallaigh, z nichž první navazuje na tradici irských fiddlerů a druhý hraje na speciálně upravené norské housle hardager zkombinované s violou d´amore. Oba tyto nástroje mají resonanční struny. Další dimenzi souboru dodává pianista Thomas Bartlett, který má zkušenosti s klasickou hudbou i folkrockem.

Foto: Struny podzimu

Shabazz Palaces

Shabazz Palaces, kteří vystoupí v neděli v Divadle Archa, popírají všechna klišé hip hopu, jako že musí být výrazný rytmus postavení na kopáku. Jejich zvukové koláže místy sahají až do oblasti abstraktního ambientu plného echovaných hlasů a minimalistických postupů. I když jsou hiphopové kořeny patrné - a to zejména naživo, duo tvořené Ishmaelem Butlerem a Tendaiem Marairem posouvá pojetí stylu do nových oblastí. Čerpají z africké hudby, což ukazuje výrazná role perkusí - ostatně Marairův otec hrál na mbiru. Náladou mají jejich koláže často blízko k výbojům Milese Davise, který se taky nechal inspirovat hip hopem, i k deskám Alice Coltraneové, i když jsou mnohem chladnější.

Foto: Struny podzimu

Lambchop

Nashvillští Lambchop, kteří zahraní 25. října v Arše, zase ukazují, jak odlišně se dá pojmout country a americana. V jádru skupiny stojí zpěvák a písničkář Kurt Wagner, který do country implementoval postupy post rocku i barové hudební kulisy lounge music, nevyhýbá se však ani elektronice, jak ukázalo album FLOTUS.

Reklama

Výběr článků

Načítám