Hlavní obsah

Krása a láska v plastovém a globalizovaném světě

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Komorní výstava Male/Female výtvarníka Jiřího Votruby, která je k vidění do 30. září na podestě pražské Nové scény Národního divadla, se zaobírá postavením jedince v postmoderním globalizovaném světě. Výtvarník si k vyjádření aktuálních témat lásky, krásy a naší jedinečnosti zvolil popartový výtvarný rukopis.

Foto: Jan Šída, Právo

Jiří Votruba (uprostřed) mezi svými díly.

Článek

Uvedený estetický styl je k tomu ideální, protože pracuje s významovou zkratkou i transparentní symbolikou. A také s výraznými, místy až jedovatými barvami, které výsledný dojem akcentují.

Votruba vytvořil v potemnělých prostorách divadla mikrosvět obydlený pěticí figur ve skutečné velikosti z plastu. Bez plastu by totiž moderní spotřební průmysl nemohl existovat a lidé si bez něj svůj život už ani neumějí představit.

Návštěvník se při prohlídce expozice může do tohoto malého kolektivu implantovat. Pokud si totiž vybere místo a vydrží určitou dobu bez hnutí, stane se exponátem a s největší pravděpodobností i symbolem určité sociální skupiny nebo subkultury. Společně s batůžkářem, hiphoperem, manažerem, rebelkou a ženou jdoucí z obchodního centra.

Co figura, to připomínka nějakého životního stylu. Proti vnější manipulaci bojujeme zvolenou image, kterou se tvůrce snaží vystihnout nějakým typickým znakem, jenž dělá z abstraktní figury konkrétní archetyp.

Votruba coby vystudovaný stavař dobře pochopil, že základem našeho současného a tolik proklínaného globalizovaného světa zůstává individualita. Bez ní by nemohl fungovat. A i když se člověk stává figurou v indiferentním prostoru, může se pokusit získat v něm své pevné místo.

Reklama

Výběr článků

Načítám