Sbírka 135 kreseb převážně nizozemských, italských a německých mistrů 16. až 18. století byla rodině vrácena na základě zákona 212/2000 Sb., o zmírnění některých majetkových křivd způsobených holocaustem. Jak informovala mluvčí galerie Andrea Poláčková, tomuto okamžiku předcházela řada složitých jednání, jež přinesla prokazatelné důkazy, že žádost o restituci sbírky splňuje všechny podmínky stanovené zákonem.

Moravská galerie jedná s dědici

"Moravská galerie však nadále jedná s dědici i s ministerstvem kultury o možnosti odkoupit alespoň pět nejcennějších kreseb v hodnotě přibližně pěti miliónů korun do svých sbírek," uvedla Poláčková a připomněla, že jde především o kresby dvou rudolfinských umělců - Hanse van Aachena (Minerva přivádí Malířství mezi svobodná umění) a Johanna Christopna Schürera (Nerovný pár), dále o kresbu kosmopolitního malíře Antona Kerna (Rebeka u studny) a florentského protobarokního malíře Alessandra Casolaniho (Spící Kristus v bárce za bouře) a Lombarďana Montalta (Martyrium sv. Eurosie).

Snahy Feldmanových dědiců o navrácení majetku začaly v 60. letech minulého století, když syn slavného sběratele zjistil, že část otcovy sbírky je v Moravské galerii. Řešení jeho nároku však bylo za tehdejších poměrů nemyslitelné. Podmínky pro vyrovnání s dluhem minulosti přinesl až zákon z roku 2000.

Původní sbírka obsahovala 700 kreseb

Soubor kreseb, dochovaný ve sbírkách Moravské galerie, je pouze zbytkem kdysi podstatně rozsáhlejšího a hodnotnějšího celku. "Původní sbírka patřila v kontextu českého a moravského meziválečného sběratelství mezi stěžejní fondy, obsahovala 700 kreseb. Část zůstává nadále rozptýlena v nejrůznějších sbírkách v Evropě i zámoří. Za okupace se Feldman s rodinou stal obětí perzekuce, jeho vilu v Pisárkách i veškerý majetek včetně sbírky zabavilo gestapo hned 15. března 1939," připomněla Poláčková.

Feldman, uštvaný okupačními úřady, zemřel v roce 1941, jeho žena zemřela v koncentračním táboře. Sbírka kreseb měla být po jeho smrti nabídnuta k aukci v Lipsku. Získal ji však ředitel Zemského muzea v Brně pro tamní obrazárnu. Díky tomu se podařilo udržet kolekci pohromadě až do současnosti. V roce 1961, po vzniku Moravské galerie, přešla totiž ze sbírek muzea do galerijních fondů.