Podle ředitele instituce Philippa de Montebello jde o jeden z největších zisků muzea na trhu s uměleckými díly za posledních padesát let. "Je to úžasný obraz, malý rozměry, ale obrovský významem. Stane se novým symbolem našeho muzea. Díky Ducciovi můžeme nyní nabídnout divákům kompletní přehled vývoje evropské malby od počátku 14. století až po zakladatele moderního umění," prohlásil nadšený Montebello.

Dali za obraz všechno

Na zakoupení Duccia muzeum obětovalo celý fond pro nákupy uměleckých děl, střádaný pečlivě po mnoho let. Navíc se hledají další peníze z jiných zdrojů. Montebello cenu obrazu neuvedl. Suma je však obrovská a pohybuje se podle informací z amerických médií mezi 45 až 50 milióny dolarů (1,1 až 1,3 miliardy korun).

Prodej do New Yorku zprostředkovala londýnská aukční síň Christie"s. Původním majitelem Ducciovy Madony byl hrabě Grigorii Stroganoff, který zemřel v Římě v roce 1910. Obraz se proto nazývá "Madona Stroganoff". Občas se užívá i označení Madona Stoclet podle rodiny Stocletů, kteří dílo na čas vlastnili po Stroganoffovi. Většina odborníků obraz znala jen z černobílých fotografií, protože majitelé se bránili jakékoliv publicitě.

Teprve loni se objevila jeho barevná reprodukce v katalogu velké výstavy  v Sieně, ale sama malba vystavena nebyla. Ducciovy obrazy jsou nesmírně vzácné. Naprostá většina je v italských státních muzeích ve Florencii, Sieně a Perugii. Mimo Itálii vlastní Duccia jen londýnská Národní galerie a Muzeum krásných umění v Bostonu.

V soukromí zůstalo jediné dílo - Madona Stroganoff. "Jsme nákupem ohromně potěšeni, je to velká událost," řekla pro Právo historička středověkého umění Barbara Drake Boehm, která v Metropolitním muzeu připravuje velkou výstavu o gotickém umění Prahy z doby vlády Lucemburků.

Konfliktní malíř poetických obrazů

Madonu Stroganoff namaloval sienský umělec kolem roku 1300 na dřevěné desce o rozměrech pouhých 28 krát 20 centimetrů. Ducciovo poetické umění plné harmonie a duchovnosti ovlivnilo mnohé další malíře, zprostředkovaně i českého génia Mistra Vyšebrodského oltáře.

O životě samotného Duccia máme jen málo informací. Byl zřejmě dosti konfliktní člověk a sienská městská rada ho neustále pokutovala za různé prohřešky. Odmítl i nastoupit do armády, byť se na něj vztahovala branná povinnost.

Neustále se potýkal s dluhy, navzdory tomu, že pobíral pohádkové honoráře. Jeho nejslavnějším dílem se stala tzv. Maesta, oltářní obraz pro sienskou katedrálu. Malba byla v roce 1311 nesena ulicemi Sieny a po tři dny bouřlivě oslavována. Neví se, kdy se Duccio narodil, ale v roce 1278 poprvé vystupuje jako už hotový malíř. Zemřel asi na začátku roku 1319, kdy se v archivních dokumentech mluví o jeho ženě jako o vdově.