"Byla to vzrušující práce a skvělá zkušenost, jedna z nejzajímavějších na celé mojí filmařské dráze. A to jsem točil ve všech koutech a studiích světa," řekl před závěrem svého čtyřměsíčního pobytu v Praze Polanski a složil Česku i Barrandovu nevídanou poklonu, když řekl, že s podmínkami, jaké jsou k filmování u nás, se žádná jiná země srovnat nedá.

"Stavěli jsme hodně dekorací, například v těsném sousedství Londýna stojí vesnice, z níž Oliver pocházel. Nevím, kde jinde bychom mohli pracovat tak, abychom během jednoho dne pohodlně přecházeli z dekorací do ateliéru. Barrandov je prostě unikátní místo na světě," řekl režisér, který má za sebou filmy jako Čínská čtvrť, Rosemary má děťátko nebo naposledy Oscary oceněného Pianistu.

Na světě není lepšího místa na natáčení

"Jsem šťastný, že se mnou opět spolupracoval scenárista Ronald Harwood. Oliver Twist je stejně jako Pianista adaptací literárního díla a Ron má pro to ohromný cit. Šlo nám o to, držet se ve filmu co nejvěrněji románu, a i když jsme samozřejmě museli krátit, hlavní příběh zůstal zachován, eliminovali jsme vedlejší linie.

Oliver Twist totiž patří k dílům, která dnes působí stejně jako v minulosti a není třeba na nich nic měnit," řekl Polanski. Dickensův román se mu prý líbil už od mládí, takže když teď chtěl natočit film pro děti, byla volba docela snadná. "Vlastně mě na to přivedla moje žena, která ví, jak moc mám ten román rád, ale že mi ještě žádná z jeho dosavadních filmových verzí - s výjimkou muzikálu z roku 1968 - nepřipadala zajímavá."

Polanski nechápe zákon, který v Česku omezil práci dětí

Polanski také připomněl, jak je dobře, že začali točit ještě před přijetím zákona o dětské práci. " Teď už bychom u vás Twista nenatočili, protože počet hodin, po které zákon umožňuje natáčet s dětmi, je tak omezený, že se v nich film natočit nedá. A vzhledem k tomu, že ve filmech pro děti také obvykle děti hrají, obávám se, že v Čechách už nebude možné filmy pro děti vůbec dělat. Nechápu ovšem, jaký je účel tohoto zákona. Rozumím tomu samozřejmě tam, kde jde o těžkou fyzickou práci, ale natáčení filmů je přece něco docela jiného. Děti nemají natáčení nikdy dost, musíte je z placu vyhánět, protože je to pořád baví a ještě se toho spoustu naučí," řekl režisér a připomněl, že on sám jako dětský herec začínal a má na to nádherné vzpomínky.

Nový zákon o zaměstnanosti povoluje jen uměleckou, kulturní, reklamní a sportovní činnost dětí pouze s povolením úřadu práce. Podle mluvčí Kateřiny Beránkové mají chránit zdraví a bezpečnost dětí. Pokud získají povolení k práci, mohou nyní děti mladší šesti let pracovat nejdéle dvě hodiny denně a maximálně deset hodin týdně. Pro děti ve věku od šesti do deseti let byl limit stanoven na tři hodiny denně a 15 hodin týdně, u starších dětí jde o čtyři, respektive 20 hodin týdně. V době od 22:00 do 06:00 hodin nesmějí děti pracovat vůbec.

Ministerstvo práce a sociálních věcí už v září vyvracelo obavy filmařů, že nová pravidla budou znamenat soumrak dětských herců.

"Když jsem v Polsku studoval na akademii, učili jsme se, že při přípravě časových plánů filmování s dětmi či zvířaty potřebujete až o 50 procent víc času. Ale u Olivera Twista mi došlo, že u zvířat je nutno někdy přidat i 100 procent, zatímco u dětí se to může zkrátit," dodal filmař, podle něhož byli představitelé dětských rolí profesionály, s nimiž to někdy šlo rychleji než s dospělými. Obsadil však anglické dětské herce se zkušenostmi v oboru.