Hlavní obsah

Fotograf Viktor Kronbauer: Měl jsem vždycky štěstí na dobré lidi

Právo, Radmila Hrdinová

Viktor Kronbauer je fotograf s divadelní duší. Institut umění – Divadelní ústav vydal jeho monografii Divadelní fotografie v návaznosti na knižní publikaci legendy české divadelní fotografie Jaroslava Krejčího nazvanou Divadelní jarmara Alfréda Radoka a Jana Grossmana. Kronbauer je Krejčího žákem a pokračovatelem. Na svém kontě má osmdesát výstav a řadu ocenění.

Foto: Jan Šída, Právo

Viktor Kronbauer přistupuje k práci s pokorou.

Článek

Jak se vlastně fotografuje divadlo?

To je právě to, co pořád ještě nevím. A to mám nafoceno přes dva a půl tisíce inscenací.

Postavit se a cvakat spouští rozhodně nestačí. Co obnáší příprava?

Především musím znát text, který se inscenuje, a vědět něco o dramaturgicko-režijní koncepci. Jaroslav Krejčí říkal, že fotograf má podat zprávu, a ta by měla postihnout inscenaci od vykopání základů až ke komínu. I proto jsem u vzniku inscenace pokud možno od první čtené zkoušky. Díky svému působení v Divadelním ústavu, pro který už víc než třicet let zaznamenávám divadelní inscenace, jsem o divadle leccos pochopil. Ale pokaždé k práci přistupuju s pokorou, úctou a strachem, abych to nezkazil. Musím mít představu, co chci nafotit, zbytečně neplácat snímky a z nich pak vybrat, jak říkám, uzly, důležité momenty.

Jak se fotí inscenace, o jejíž kvalitě nejste přesvědčený?

Těžko, ale fotografie musí být bez ohledu na to, co si myslím, perfektní, protože jde o to, odevzdat divadlu co nejlepší práci. Takovou, za kterou si osobně stojím. Jaroslav Krejčí zjistil, že když spočítáme časy expozic během celého představení, tak to dá dohromady zhruba minutu. A tu dobrou minutu musím najít v každém představení. Složit ji z momentů. Ale nesmím je prošvihnout. Od toho jsem profesionál.

Foto: Divadelní ústav, Právo

Letící racek na obálce knihy má svůj tajuplný význam.

Jak se pozná dobrá divadelní fotografie?

Divadelní fotografie, aniž bych ji chtěl přeceňovat, je svědectví, které zůstává poté, co po posledním představení spadne opona. A když je fotograf dobrý, uchová jedinečnost inscenace, to, co do ní vložil režisér, jak pracovali scénografové s dekorací i světlem, o herecké práci nemluvě. U dnešních fotografů mi vadí, že dělají často fotky na efekt, na detail, že opomíjejí scénografii. A u dnešních režisérů, že jim na kvalitě fotografií moc nezáleží. Grossman nebo Radok chtěli vidět kontakty, jestli fotograf opravdu zaznamenává to, co režírují.

Fotograf je režisérem či dramaturgem záznamu inscenace…

A to je právě ta odpovědnost. Nafotit inscenaci dá práci, ale daleko horší je vybrat to, co zůstane a co ne. I proto tvrdím, že divadelní fotografie je specifický obor, že to není jen reprodukční služba, ale umění. Co by dnes zůstalo z Krejčových inscenací Divadla za branou bez Koudelky, z Grossmanova Zábradlí bez Krejčího?

Je profese divadelního fotografa náročná i fyzicky?

V roce 2000 se v rámci festivalu německy mluvícího divadla v Praze hrála inscenace režiséra Luka Percevala Schlachten!/ Do krve!, geniálně vytvořená ze Shakespearových historických her, která trvala dvanáct hodin. A my měli zákaz ji fotografovat. Tak jsem hodinu před představením vlezl pod tribunu pro diváky a tam jsem na betonu proležel dvanáct nebo čtrnáct hodin s fotoaparátem v ruce. A když pak Perceval viděl ty fotky na výstavě, řekl, že tak dobré snímky z toho představení nemají. Daroval jsem mu celý soubor. Byla to pro mě velká pocta, protože z dva a půl tisíce nafocených inscenací byla tahle mým největším zážitkem.

Jak lze z tak velkého množství fotografií sestavit knihu o čtyř stech stranách a šesti stech fotografiích?

Především musím říct, že kniha by nikdy nevznikla bez redaktorky Denisy Šťastné. Nápad vytvořit diptych k publikaci Jaroslava Krejčího byl zajímavý. Ale koncepce mé knihy je jiná. Šlo mi o záznam toho, čím jsem prošel a koho jsem na cestě potkal. Vždycky jsem měl štěstí na dobré lidi a také pocit, že jsem jim hodně dlužen: své ženě, rodině, učitelům, režisérům, Václavu Neumannovi, jemuž jsem věnoval svou knihu z let působení v České filharmonii. Nechtěl jsem nic přikrašlovat, ale ukázat vše tak, jak život šel. Od školních prací přes Českou filharmonii, kamenná divadla až k těm malým a dnešním scénám, které si stále a rád objevuju. Od zlatého portálu Národního divadla na hráz rybníka s Divadlem Continuo. Velkou zásluhu na tom, že kniha je krásná, má autor jejího grafického řešení Karel Aubrecht.

Proč jste na obálku knihy o divadelní fotografii zvolil nedivadelní snímek?

Chtěl jsem, aby kniha měla tajemství. A fotografie s letícím rackem má pro mě osobní souvislosti. Není to Čechovův Racek, to by byla moc primitivní analogie, ale nese to mnoho tajuplných významů, stejně jako C v kroužku, které značí víc než jen copyright.

Když se vrátím k vaší sedmileté práci pro Českou filharmonii, jak se fotí hudba?

Stejně jako divadlo, i tady jde především o emoce. A já emoce a patos miluju. Rád fotografuju operu a nestydím se za to, že u ní brečím.

Fotíte ještě vůbec něco jiného než divadlo?

Samozřejmě, i v knize jsou snímky z ulice. A po letech strávených s divadlem se chystám, že se na ulici vrátím. Divadlo a ulice jsou si hrozně podobné, v obou se odehrávají příběhy.

Reklama

Výběr článků

Načítám