"Příští rok je rokem české hudby a zároveň i rokem vstupu České republiky do Evropské unie a to je příležitost zamyslet se nad tím, co to vlastně česká hudba je a co do ní všechno patří," řekl na pondělní tiskové konferenci šéf opery ND Jiří Nekvasil.

První řada Českého triptychu je věnována předsmetanovské generaci českých skladatelů, narozených kolem roku 1800. Po Kittlově Biance bude 27. 3. následovat Mořský Zeus Františka Škroupa (obě díla německy s českými titulky) a 3. 4. Marie Potocká Jana Leopolda Měchury.

Všechny tři opery budou uvedeny v poloscénickém nastudování, tj. koncertní provedení doprovodí výtvarné pojetí, pro něž režisér a kurátor Martin Dostál zvolil spolupráci předních mladých fotografů a výtvarníků - pro Kittlovu operu Martina Kollára, Jiřího Davida pro Škroupa a trojici Lukáš Jasanský, Martin Polák a Lenka Othová pro Marii Potockou.

"Nechceme ilustrovat jednotlivé opery nebo jejich libreta, často velmi vzdálená dnešku, ale vést současný dialog s hrdinským romanismem první poloviny 19. století," objasnil Dostál.

Uvedení tří neznámých českých oper provází i vydání obsáhlých programových bulletinů, jež jsou dílem dramaturga Pavla Petráňka a které zejména v případě Kittla a Měchury suplují neexistující monografie, a výstava. jež vedle tvorby předsmetanovských skladatelů připomene i práce výtvarníků, podílejících se na jejich inscenování. Kittlovu operu uvede dirigent Jan Chalupecký se sólisty Jiřím Kalendovským, Zdenou Kloubovou, Vratislavem Křížem, Tomášem Černým aj., Kühnovým smíšeným sborem a orchestrem ND.

Pro příští sezónu připravuje dramaturgie ND triptych z oper terezínských skladatelů Rudolfa Karla, Viktora Ullmanna a Theodora Veidla, který jako sudetský Němec zemřel v Terezíně až v roce 1946. Pro další sezóny pak jsou v úvaze skladatelé české emigrace, 60. léta 20. století či díla současná.