Problémy, které Gibsonová ventiluje, jsou vlastně totožné s těmi, jež řvou do globalizujícího se světa bez citu Ravenhill, Kaneová nebo Pokorný. Nápadné na její tvůrčí metodě jsou ovšem nejenom úsměvné rysy neradostného příběhu, ale i schopnost pohrávat si s jazykem, ať už ve smyslu lexikálním, sémantickém nebo syntaktickém. Automatismy jako vystřižené z časů českého poetismu, jazykolamy (tvrdý, ale úspěšně rozlousknutý oříšek pro překladatele Pavla Dominika), větné repetice s posunem významů...

Hledání, tápání, touhy a krachy

Hlavica stvořil ze [sic], což je v psaném jazyce jisté zvýraznění předchozího textu, potvrzení správnosti zápisu, třeba i s původní gramatyckou [sic!] chybou, příběh lahodný jak archívní víno. Výchozí situace: Na chodbě před bytečky v jakémsi činžáku se potkávají tři mladí, a přesto už - každý jinak - životem nebo partnery poznamenaní lidičkové. Ideální prostor pro rozehrání nových vztahů.

Gibsonová rezignovala na souvislý text. Ze střípků jejích zdánlivě nahodilých, ve skutečnosti ovšem přesně vystavěných vět vzniká mozaika odrážející člověčí osamění, hledání, tápání, nejistoty, zrady, zoufalství, touhy, krachy i naděje v současném světě. Vše podtrženo nekonvenčně přesnými kostýmy Martina Chocholouška a sociálně dobře ukotvenou muzikou Matěje Kroupy a Hynka Obsta.

Sólo pro tři hlasy

Hlavica provedl trojici aktérů úskalím voicebandového dialogu (dvoj i trojhlasného) a přivedl elitní generační trio k velkým sólům. Přes drobná paměťová zakolísání (posuzuji ovšem první reprízu inscenace) v něm dominuje přirozený projev Tatiany Vilhelmové v roli Babety, múzy i červeného hadru obou mužských aktérů.

Theo Ivana Trojana odráží jako vždy u něj do detailů promyšleně trochu zakomplexovaného hudebníka zrazeného předcházející partnerkou. Frank Davida Novotného je bez nejmenšího náznaku zlehčující šarže laskavým portrétem ještě víc trpícího homosexuála.

Tip na Hru roku 2003

Dejvické divadlo se v mých očích zdravě pře o pražské prvenství v divadelní kvalitě s Divadlem v Dlouhé. Ještě před pátečním vyhlášením letošních cen A. Radoka (v Dejvickém divadle) si hru M. J. Gibsonové poznamenávám jako tip na Hru roku 2003 [sic].

Melissa James Gibsonová: [sic].

Přeložil Pavel Dominik. Režie Lukáš Hlavica, výprava Martin Chocholoušek, hudba Matěj Kroupa, Hynek Obst, dramaturgie Eva Suková.

Dejvické divadlo Praha