Hlavní obsah

RECENZE: Charlie Chaplin v Brně. Smutný tulák versus americký idol

Právo, Radmila Hrdinová

Městské divadlo Brno opakovaně přichází s novými divácky přitažlivými tituly ušitými na míru souboru, který se po řadu let drží na špičce domácího muzikálového dění. Jeho posledním objevem je muzikál Chaplin, jenž byl poprvé v New Yorku uveden v roce 2006, na Broadwayi o šest let později a v Brně se hraje jeho poslední verze z loňského roku.

Foto: Jeff Kratochvil

Marco Salvadori jako Charlie obklopený fanynkami z company.

Článek

Libretistu Thomase Meehana znají čeští diváci jako autora muzikálů Producenti, uvedeného v Hudebním divadle Karlín, Mladý Frankenstein v nastudování Městského divadla Brno anebo Rocky, který bude mít premiéru v březnu v pražském Kongresovém centru.

Chaplin je klasický životopisný muzikál, který sleduje osudy legendárního filmového komika chronologicky od dětství až po udělení Oscara za celoživotní dílo. Titulní postavu dělí mezi tři představitele – malého chlapce, mladého muže a zestárlého Chaplina, kteří roli postupně přebírají a v závěru se objevují na scéně všichni tři.

Muzikál nemá ambice přinést nový pohled na Chaplina. Jeho život mapuje v uzlových bodech, mezi které patří složitý vztah s matkou, celoživotní partnerství se starším bratrem Sidneym, skandální manželství se třemi partnerkami a posléze šťastné spočinutí ve vztahu s Oonou O’ Neillovou. A ve zkratce je zachycena i Chaplinova politická aktivita, jež vedla k jeho vyhoštění z USA.

Foto: Jeff Kratochvil

Bratři Sidney a Charlie Chaplinovi v podání Roberta Jíchy (vlevo) a Marca Salvadoriho.

Největší prostor dostává filmová kariéra, již Chaplin zahájil v ateliéru Macka Senneta, v němž se zrodil jeho tulák Charlie. Celé je to ale odvyprávěné v ryze broadwayském stylu předvést americký idol. Člověka jménem Charlie Chaplin, jeho vnitřních pochybností a krizí se muzikál jen letmo dotkne, stejně tak jen naznačí, v čem vlastně spočívalo kouzlo jeho tuláka, který vnesl do bláznivého třeštění němé grotesky lyriku, smutek a soucit.

Na začátku vchází zestárlý Chaplin do opuštěného ateliéru s velkým portrétem tuláka. A po chvíli vzpomínání následuje překvapivé sdělení publiku: „Tak moc si dnes přeju, abych ho nikdy nestvořil.“ Odpověď na to, proč si to Chaplin myslí, ale dílo nepřináší.

Po hudební stránce není Chaplin hitovým kouskem, žánrově míří ke klasickému muzikálu, ve kterém písničky posouvají děj či dokreslují nostalgii Chaplinova životního ohlédnutí.

Foto: Jeff Kratochvil

Tři muzikálové podoby Charlieho Chaplina: Tomáš Sagher (sedící zestárlý Charlie), Daniel Rymeš (Tulák) a Rostislav Jatel (dítě).

Jestliže dílo samo vzbuzuje pochybnosti, Mošova inscenace přináší profesionalitu, na jakou jsou diváci jeho divadla zvyklí, a to od předních protagonistů až po posledního člena company. Až na zdlouhavě a neúnosně sentimentální závěr plyne muzikál svižně, v příjemné výtvarné podobě i choreografii a samozřejmě se spoustou citací Chaplinových filmů.

Hlavní hvězdou nedělní premiéry byl pohybově i pěvecky dokonale vybavený a herecky charismatický Charlie Marca Salvadoriho. Přesvědčivý byl i Rostislav Jatel v dětské roli, nejméně výraznou podobu dal zestárlému Chaplinovi Tomáš Sagher.

Zazářila i Lucie Bergerová v roli Chaplinovy matky Hannah, temperamentní a pěvecky suverénní Viktória Matušovová coby nepříjemná novinářka Hedda Hopperová a půvabná a dobře zpívající Eliška Skálová jako Oona O’ Neillová.

Chaplin je dalším úspěšným repertoárovým kouskem muzikálové scény, který si diváci jistě oblíbí. Zejména ti, kteří toho o Chaplinovi zatím mnoho nevěděli.

Thomas Meehan a Christopher Curtis: Chaplin
Překlad: Stanislav Moša a Zuzana Čtveráčková, režie a úprava: Stanislav Moša, hudební nastudování a dirigent: Tomáš Küfhaber, scéna: Christopher Weyers, kostýmy: Andrea Kučerová, choreografie: Michal Matěj. Česká premiéra 21. a 22. ledna v Městském divadle, Brno

Celkové hodnocení: 80 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám