Pocty za celoživotní dílo, jímž přispěl ke kultivovanosti domácí tvorby a k jejímu mezinárodnímu věhlasu, se v podobě Ceny Vladislava Vančury dostalo kameramanovi a pedagogovi Jaromíru Šofrovi. Často spolupracoval například s Jiřím Menzelem a proslavil ho hned první film, který spolu natočili, oscarové Ostře sledované vlaky z roku 1966.

V případě seriálu Pustina porota ocenila výjimečnou, svébytnou poetiku a naléhavou společenskou a mravní výpověď o našem světě. "Promyšlený scénář, nekonvenční režie, emotivní kamera i hudba a strhující herecké výkony z něj činí dílo světových parametrů," uvedl předseda poroty Vladimír Just.

Jaromír Šofr patří mezi nejvýznamnější české autory nové vlny 60. let, jeho tvorba je zásadní i pro pozdější období. Při svém prvním celovečerním filmu Ať žije republika spolupracoval s Karlem Kachyňou, těmi dalšími byli například Jan Němec, Evald Schorm, Jaromil Jireš, Věra Chytilová, Otakar Vávra a Jiří Krejčík. Je tak dalším tvůrcem, který vstoupil do "síně slávy". Jsou v ní například Vojtěch Jasný, Miloš Forman, František Vláčil, Jan Špáta, Věra Chytilová, Arnošt Lustig a Drahomíra Vihanová.

Oceněni i Vášáryová nebo Klusák s Remundou

Cenu Trilobit získala Emília Vášáryová za ztvárnění titulní role ve filmu Eva Nová. Vytvořila v něm sugestivní psychologickou studii zestárlé herečky-alkoholičky na strastiplné cestě k sebepoznání a odpuštění.

Oceněni byli Vít Klusák, Filip Remunda a jejich ukrajinský kolega Vitalij Manský, kteří v dokumentu V paprscích slunce nahlédli pod propagandistickou fasádu severokorejského režimu.

Trilobita převzal i režisér a producent dokumentu Odvaha Pavel Štingl. Porotu zaujal jeho obsah, který "unikátním způsobem zobrazuje tvůrčí proces i okolnosti vzniku osmimetrové jezdecké sochy Jošta Lucemburského v Brně sochaře Jaroslava Róny". Zvláštní cenu poroty obdrželi dokumentaristé Tomáš Bojar a Rozálie Kohoutová za celovečerní snímek FC Roma.