Hlavní obsah

Populární hudba 2016: Postup Gunčíkové, nástup písničkářů i angličtiny

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po mnoha letech lze o české hudební scéně napsat, že ukončila stagnaci a přešla k mírnému vzestupu. Zatímco v poslední době nebyla možnost poukazovat na zajímavé nové kapely a zpěváky, v loňském roce došlo k několika událostem, které signalizují, že se tuzemská scéna populární hudby ozdravuje.

Foto: ČTK/DPA, Brita Pedersen

Gabriela Gunčíková na letošní Eurovizi

Článek

Prvním výrazným náznakem té skutečnosti byl historický květnový úspěch zpěvačky Gabriely Gunčíkové na mezinárodní písničkové soutěži Eurovision Song Contest 2016 ve Stockholmu. Jako vůbec první zpěvák zastupující Českou republiku prošla sítem prvního kola a dostala se do finále. Její soutěžní písnička se jmenuje I Stand, a přestože ve finále skončila předposlední a doma hitem nebyla, ukázalo se, že ne všechno v české pop-music je k zahození.

Gunčíkové úspěch nejspíš není náhodný i díky tomu, že tato zpěvačka v posledních letech působí v zahraničí a jistě tam nabírá zkušenosti, které by jí pobyt pouze na tuzemských pódiích nenabídl.

Rad a praxe z vyspělého světa využila i zpěvačka Lenny. Tři roky studovala hudbu v Londýně a naučila se tam dělat věci na sto procent. V tomto duchu nachystala a na jaře vydala debutové album Hearts, které uspělo singlem Hell.o a posléze i na pódiích.

Podzimní turné zpěvačky bylo celé vyprodané a nikomu nevadilo, že Lenny zpívá zásadně anglicky. I ona se tak aktuálně spolupodílí na tom, aby si Shakespearův jazyk v textech našel na české scéně více místa než dosud. S Lenny jako předskokan vyrazil na turné Jakub Ondra, jenž má podepsanou smlouvu s německou vydavatelskou společností a debutové album chystá na jaro 2017. Shodou okolností také v angličtině.

Do třetice je věrozvěstem světového jazyka v textech českých zpěváků Thom Artway, jenž vydal skvělé debutové album Hedgehog. Když na jeho křtu na prahu prosince v pražském Jazz Docku zpíval českou písničku s Tomášem Klusem, kmotrem desky, bezprostředně po jejím doznění podotkl, že to bylo na dlouhou dobu naposledy.

Thom Artway i Jakub Ondra jsou také za nástupem písničkářů, jenž byl na domácí scéně v letošním roce markantní. Po roce se vrátil Tomáš Klus a jeho turné bylo téměř při všech koncertech vyprodané, Xindl X se připomněl další velmi dobrou deskou, zájem mladých fanoušků je o Voxela i Pokáče, kteří spolu absolvovali úspěšné podzimní turné, o Pekaře, jenž se stal objevem roku v anketě Český slavík, i Sebastiana či projekt The Odd Gifts Ondřeje Galušky, kteří patří spíše do ranku poprockových písničkářů, tak jako Lenny.

Vyšla velmi dobrá alba skupin Jelen, Wanastowi Vjecy, Priessnitz, No Distance Paradise, The Switch, Citron, Ivy Marešové a dalších.

Anketa Český slavík změny na prvních pozicích nevykazuje, stále je ovládají Karel Gott, Lucie Bílá (která natočila zdařilé album Hana) a skupina Kabát. V „podhradí“ je ale rušno.

O světové scéně se to naopak říct nedá. Podle „žebříčku žebříčků“ je dokonce nejlepším albem roku 2016 průměrný počin Lemonade americké zpěvačky Beyoncé, což trefně charakterizuje jistou autorskou i stylovou bezradnost světové hudební scény.

5 nejlepších českých alb roku

podle autora

1. Lenny – Hearts

2. Thom Artway – Hedgehog

3. Marešová, Yasinski, Vašíček – Kéž bouře by přišla

4. Priessnitz – Beztíže

5. Jelen – Světlo ve tmě

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám