Nemám moc rád Toma Cruise. Ne snad, že by se mi nelíbil žádný film, ve kterém se objevil. Ale jeho tradiční image "fešáka v hlavní roli" na mě nikdy nefungoval. Tedy, aby nedošlo k omylu, jsem heterosexuál, ale když vidím v hlavní roli Vina Diesela, tak chápu, že na ženské "tohle funguje" a že s ním má drahá polovička chce spát. U Cruise jsem to nikdy nechápal (a navíc s ním spát nechce).

Naštěstí, někdy okolo INTERVIEW S UPÍREM začal Cruise hrát v rolích, které byly trochu "o něčem jiném": MAGNOLIA, MINORITY REPORT, EYES WIDE SHUT, VANILKOVÉ NEBE... Předposlední POSLEDNÍ SAMURAJ sice měl jisté klady, ale Tom Cruise rozhodně nebyl jedním z nich. Proto mě potěšilo, že ve svém zatím posledním dokončeném filmu COLLATERAL Cruise konečně hraje plnokrevného nekompromisního padoucha. A nejen to. Hraje dokonce nájemného vraha, který je tak drsný, že se vyrovná samotném Leonovi a ostatním z "vrcholku potravního řetězce" nájemných vrahů. A hraje ho fakt dobře!

Název filmu zní COLLATERAL. Zkuste si pro zábavu toto slovo vyhledat v česko-anglickém slovníku. Vytiskne vám to mnoho slov, ale žádné z nich se nedá použít jako název filmu. Distributor proto moudře nechal název v originálu. Kdybych to slovo za každou cenu chtěl nějak překládat, znamenalo by v tomto případě asi "Někdo, kdo se bez vlastního přičinění do něčeho nepříjemného zaplete".

Ten "někdo" je losangeleský taxikář Max. Hraje ho Jamie Foxx, kterého asi neznáte, ale nejdříve byl komik, pak hrál jednoho z fotbalistů ve VÍTĚZECH A PORAŽENÝCH a nejnověji hraje Raye Charlese v jeho životopisu. Max (Foxx) je tedy taxikář a jedné noci (přesněji řečeno počátkem noci) ho stopne Vincent (Tom Cruise), který si ho pronajme na celou noc. Záhy ale vyjde najevo, že Vincent je nájemný vrah a má během noci objet několik svědků a všechny zastřelit. A tím se rozehrává drama.

Možná vám připadá tato zápletka trochu přitažená za vlasy, ale uvažujte se mnou: Max není hloupý. Je mu jasné, že pro Vincenta neznamená jedna mrtvola navíc žádný problém a že až noc skončí, Vincent nebude mít zájem, aby existoval svědek toho, co se dělo. Kromě toho Max ví, že Vincent by jeho taxík mohl řídit sám a nezabil ho evidentně proto, že ho k něčemu potřebuje. Vincent taky není hloupý a ví, že to všechno Max ví. A policie taky není úplně hloupá a je jí podezřelé, že v různých částech města dneska v noci někdo střílí lidi úplně stejným způsobem. Záhy zjistí, že kde se vraždilo, tam byl taxík. A začne si myslet, že taxikářovi (Maxovi) přeskočilo a začal střílet lidi...

Není to zrovna geniální zápletka, ale v rukou zkušeného režiséra v sobě skrývá slušný potenciál. A Michael Mann (NELÍTOSTNÝ SOUBOJ, INSIDER - MUŽ KTERÝ VĚDĚL PŘÍLIŠ MNOHO, POSLEDNÍ MOHYKÁN) naštěstí takovým režisérem je. Ne že by to byl zrovna geniální režisér (MOHYKÁN není můj oblíbený film), ale je výjimečný tím, že: 1) Nevím o tom, že by někdy natočil něco vyloženě nepodařeného, 2) Jeho smysl pro atmosféru a rytmus je výborný. Pro COLLATERAL oboje platí mírou vrchovatou. Nejen, že diváka zajímají oba hlavní hrdinové, ale i některé vedlejší postavy, které se příběhem mihnou, jsou vykresleny a ztvárněny tak dobře, že mi vůbec nepřipadalo, že by mě nějak "zdržovaly" od hlavního děje. Film je sice poněkud delší (dost přes dvě hodiny), ale uteče překvapivě rychle. Není to žádná akční záležitost, ale napětí funguje skvěle. A Tom Cruise s šedivými vlasy je... skoro negay.

Premiéry týdne

Film PURPUROVÉ ŘEKY 2: ANDĚLÉ APOKALYPSY vám naopak vůbec nedoporučuji, a to ani v případě, že se vám opravdu hodně líbil první díl. Zatímco jednička byla velmi atmosféricky režírovaná podle nic-moc scénáře, dvojka je režírovaná o něco méně atmosféricky a její scénář je neuvěřitelně strašný. Napsal ho Luc Besson a pokud ho myslel vážně, je to opravdu smutný konec kdysi zajímavého filmaře. Jde v něm o nějaké spiknutí, související s mnichy, podzemní pevností a německým ministrem (Christopher Lee v malé roličce). Z původního obsazení zbyl pouze Jean Reno, který s novým parťákem to spiknutí odhaluje. Opravdu se mi nepodařilo děj pochopit, ale snad jsem pochopil aspoň to, že i když to velmi dlouho vypadá na nějakou nadpřirozenou duchařinu, nakonec se ukáže, že to všechno byla jenom náhoda a spiknutí. Takže ta krev stříkala ze zdi proudem prostě proto, že tam někoho zazdili a mnichům nevadila střelba pistolí do obličeje z jednoho metru, protože v sobě měli napíchané drogy. Děkuji, neprosím.

A pak má premiéru také dlouho očekávaný a kontroverzní pověstí provázený film Pedra Almodóvara ŠPATNÁ VÝCHOVA. Musím přiznat, že i tento film šel víceméně mimo mne. Vypráví příběh dvou chlapců, kteří se po mnoha letech odloučení znovu sejdou. Oba jsou gayové a oba měli před lety problémy s mnichy. Zajímavost snímku tkví v tom, že: 1) Není vyprávěn chronologicky, ale dost složitě na přeskáčku, 2) Jsou v něm relativně odvážné erotické (gay) scény a 3) Jde o velmi volnou variaci na Hitchcockovo VERTIGO (aby to všichni poznali, úvodní hudba imituje Bernarda Herrmanna). Ani všechny tyto tři složky dohromady ve mně ale nevzbudily dojem, že jde o film, který bych musel vidět víckrát. Pokud jste na tento typ artfilmů vysazeni, pravděpodobně budete mít co rozebírat a o čem diskutovat. Ale já nebyl ani uražen, ani zaujat, ani zvědavý, jak to dopadne...

Ve zkratce...

Stránká křesťanských Klingonů. Co by řekli na ŠPATNOU VÝCHOVU? A co by na ně asi řekl William Shatner? Zřejmě nic, protože má napilno se svým novým albem.

John Woo bude natáčet novou verzi comicsu HE-MAN a snaží se pro roli padoucha Skeletora získat svého oblíbence Nicolase Cage. Bude to jistojistě veká herecká výzva, protože Skeletor vypadá takhle...

...a v prvním hraném filmu (kde ho hrál Frank Langella) vypadal takhle:

Tajemství Ivana Chýlka odhaleno!

Pohrávám si s myšlenkou, že bych založil takovou nepravidelnou rubriku "Filmy, které bych asi nechtěl vidět, pokud to nebude nezbytně nutné" (řečeno diplomaticky). První kandidát.

Podívejte se na upoutávku na film LEAST LIKELY. Možná si ji budete muset pustit víckrát, než vám dojde, že to vlastně není upoutávka na film, ale dobrý nápad...