Hlavní obsah

Německy mluvící festival v poločase

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nedělním představením Pověření se Pražský divadelní festival německého jazyka přehoupl do své druhé poloviny. Letošní ročník se kromě úvodní shakespearovské pocty nese ve znamení politického divadla. A to jak vyrovnáváním se s minulostí, tak i žhavě současnými tématy.

Foto: Arno Declaire

Jediný protagonista inscenace Hans Schleif, herec curyšského Schauspielhausu Matthias Neukirch, neměl s udržením pozornosti diváků žádný problém.

Článek

Dvojí podobu dokumentárního divadla představily inscenace Kameny zmizelých a Hans Schleif. V obou usadila režie diváky okolo stolu jako živou součást představení. Ale zatímco čtveřici mladých divadelníků z Bádenského státního divadla z Karlsruhe se při vší profesionalitě projevu i pobíhání kolem obřího stolu podařilo diváky dvouhodinovou citací dokumentů téměř uspat, jediný protagonista stejně dlouhé inscenace Hans Schleif, herec curyšského Schauspielhausu Matthias Neukirch, neměl s udržením pozornosti diváků žádný problém.

Důvod je prostý: bádenské spíše rešeršní divadlo spočívající v důsledném čtení dokumentů rozmělnilo konkrétní lidské osudy svých nacistickou ideologií umlčených kolegů v šustících stránkách, Neukirch zvolil autentické, téměř detektivní vyprávění o pátrání po minulosti svého dědečka, známého architekta a archeologa, ale také vysoce postaveného důstojníka SS. A dařilo se mu gradovat zvědavost diváků na skutečnou vinu rodinou uctívaného vědce a projektanta koncentračních táborů i podzemních zbrojařských fabrik. A ke konci života zřejmě i přesvědčeného nacisty.

Herec navíc propojil osudy svého děda s vlastním pocitem viny plynoucím i z jeho osobního života. A i když své vystoupení ke konci pokazil zbytečně dlouhou ideologickou úvahou i poněkud amatérským songem, představovala jeho one-man show jeden ze zatímních festivalových vrcholů.

Druhým byla The Situation izraelské režisérky Yael Ronen a Maxim Gorki Theater, jež na půdorysu berlínského kurzu němčiny pro migranty z Blízkého východu vystavěla autentické, zábavné a téměř absurdní divadlo plné vtipu a ironie, ale i velmi vážných témat.

Zklamání přinesla bohužel co do výpravy, živé hudby, projekce a dalších prostředků opulentní inscenace Pověření hannoverského Schauspielhausu. Režisérům Tomu Kühnelovi a Jürgenu Kuttnerovi se scénickým balábile se všemi Leniny, Staliny, Che Guevary, pieroty i tančícími pudly zdařilo dokonale zastřít smysl působivé revoluční persifláže Heinera Müllera.

A nelze alespoň krátce nezmínit pochvalně český festivalový příspěvek, Cenou Josefa Balvína odměněnou inscenaci Pornogeografie Wernera Schwaba, v níž se soubor Lachende Bestien vyrovnal s nelehkým textem výsostně divadelním způsobem. Festival nabídne do 4. prosince v Praze ještě čtyři tituly divadel z německy mluvících zemí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám