Hlavní obsah

Španělský designér Tomás Alonso: Kvalitní design musí být dostupný všem

Právo, Šárka Hellerová, Jan Šída

V pondělí skončil v pražském Průmyslovém paláci festival Designblok 2016. V rámci této přehlídky vystoupil se svou přednáškou španělský designér Tomás Alonso. Kromě ní díky pozvání vyšší odborné školy Scholastika vystavuje až do 13. listopadu své interiérové objekty v pražské galerii Okolo.

Foto: Jan Šída, Právo

Španělský designér Tomás Alonso vystavuje své práce v galerii Okolo.

Článek

Zajímal vás vzhled věcí od mládí?

Odmalička jsem rád maloval, ovšem zajímaly mě spíše neživé předměty než lidé. Dokonce to vypadalo, že bych mohl být designérem automobilů. Obcházel jsem dokonce i autodealery a nabízel jim své nakreslené nápady. Vždycky totiž bylo z mého pohledu důležité jít si neústupně za vlastním cílem.

Proč jste se tedy nakonec stal designérem bytových doplňků?

Nejdříve jsem začal studovat v USA průmyslový design. Vždy se mi líbila flexibilita tohoto oboru, která mi dovolovala pracovat s různými typy objektů. Design je totiž mladá disciplína a před dvaceti lety, za dob mého studia, neexistovalo tolik možností pro uplatnění. Navíc spousta designérů tehdy pocházela z jiných uměleckých oblastí, třeba z architektury či výtvarného umění.

Foto: archív Designblok

Vystavená díla Tomáse Alonsa.

Co vás v tvorbě nejvíc inspiruje

Hledám inspiraci všude kolem sebe. Dívám se po světě a vnímám všechny zajímavé podněty. Když začnu pracovat na zakázce, nejvíce času strávím na tom, abych porozuměl kontextu dané věci a díky tomu mohl navrhnout nejlepší řešení.

Ovlivnil vás v něčem krajan a surrealistický malíř Salvador Dalí?

Víte, já v disciplíně designu nevidím nějaké regionální či krajové zvláštnosti. Když budu pracovat například v Japonsku, nemusím do vytvářených objektů nutně zasazovat španělské prvky. Dalí mě možná ovlivnil spíše ve smyslu metody vytváření uměleckých děl. Naučil mě dívat se na věci z různých úhlů pohledu a zasazovat jednotlivé estetické prvky do daných souvislostí.

Pracujete s různými materiály a dbáte na vysokou kvalitu zpracování. Je těžké sehnat dobré řemeslníky?

Vždycky záleží na tom, se kterými lidmi v týmu pracujete. Mohu říci, že mám štěstí na lidi, se kterými realizuji své nápady. Umějí pracovat se sklem, gumou, dřevem i kovem, mají velice dobrou znalost vlastností těchto materiálů. Občas je to ale trochu obtížné. Třeba v Londýně dá někdy práci najít firmu či řemeslníky, kteří by změnili způsob, jakým vždy pracovali.

Spolupracujete se švédskou nábytkářskou firmou Ikea. Co to zahrnuje?

Firma mě oslovila a zadala mi projekt. Spolupracuji s ní už asi čtyři roky. Zajímá mě především to, že díky její komerční úspěšnosti a známosti se z mé práce může těšit mnoho lidí a mohou ji využívat. Kvalitní design se totiž nesmí stát elitní záležitostí pro pár vyvolených, ale musí být dostupný všem.

Jakým způsobem jste se dostal na letošní Designblok?

Ondřej Brody a Evžen Šimera z vyšší odborné školy Scholastika mi zorganizovali přednášku na přehlídce Designblok a Adam Štěch pak výstavu v galerii Okolo. Těší mě, že lidé mohou v praxi vidět to, o čem jsem na přednášce mluvil. Expozice nese jméno Tables & Things a prezentuje předměty, které vznikaly v rozmezí deseti let, kdy vedu vlastní studio. Jedná se o předměty denní potřeby nebo i exkluzivní křišťálové misky pro firmu Swarovski, které jsou vystaveny na starých českých stolech.

Jaká je podle vás budoucnost designu?

Profese designéra nabývá na významu a rychle se rozvíjí. Průmyslové závody stále více chápou hodnotu, kterou profesionální designér dodává vyráběným produktům. Věřím, že v budoucnosti získá design pro společnost zásadní význam.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám