Zajímal vás vzhled věcí od mládí?

Odmalička jsem rád maloval, ovšem zajímaly mě spíše neživé předměty než lidé. Dokonce to vypadalo, že bych mohl být designérem automobilů. Obcházel jsem dokonce i autodealery a nabízel jim své nakreslené nápady. Vždycky totiž bylo z mého pohledu důležité jít si neústupně za vlastním cílem.

Proč jste se tedy nakonec stal designérem bytových doplňků?

Nejdříve jsem začal studovat v USA průmyslový design. Vždy se mi líbila flexibilita tohoto oboru, která mi dovolovala pracovat s různými typy objektů. Design je totiž mladá disciplína a před dvaceti lety, za dob mého studia, neexistovalo tolik možností pro uplatnění. Navíc spousta designérů tehdy pocházela z jiných uměleckých oblastí, třeba z architektury či výtvarného umění.

Vystavená díla Tomáse Alonsa.

Vystavená díla Tomáse Alonsa.

FOTO: archív Designblok

Co vás v tvorbě nejvíc inspiruje

Hledám inspiraci všude kolem sebe. Dívám se po světě a vnímám všechny zajímavé podněty. Když začnu pracovat na zakázce, nejvíce času strávím na tom, abych porozuměl kontextu dané věci a díky tomu mohl navrhnout nejlepší řešení.

Ovlivnil vás v něčem krajan a surrealistický malíř Salvador Dalí?

Víte, já v disciplíně designu nevidím nějaké regionální či krajové zvláštnosti. Když budu pracovat například v Japonsku, nemusím do vytvářených objektů nutně zasazovat španělské prvky. Dalí mě možná ovlivnil spíše ve smyslu metody vytváření uměleckých děl. Naučil mě dívat se na věci z různých úhlů pohledu a zasazovat jednotlivé estetické prvky do daných souvislostí.

Pracujete s různými materiály a dbáte na vysokou kvalitu zpracování. Je těžké sehnat dobré řemeslníky?

Vždycky záleží na tom, se kterými lidmi v týmu pracujete. Mohu říci, že mám štěstí na lidi, se kterými realizuji své nápady. Umějí pracovat se sklem, gumou, dřevem i kovem, mají velice dobrou znalost vlastností těchto materiálů. Občas je to ale trochu obtížné. Třeba v Londýně dá někdy práci najít firmu či řemeslníky, kteří by změnili způsob, jakým vždy pracovali.

Spolupracujete se švédskou nábytkářskou firmou Ikea. Co to zahrnuje?

Firma mě oslovila a zadala mi projekt. Spolupracuji s ní už asi čtyři roky. Zajímá mě především to, že díky její komerční úspěšnosti a známosti se z mé práce může těšit mnoho lidí a mohou ji využívat. Kvalitní design se totiž nesmí stát elitní záležitostí pro pár vyvolených, ale musí být dostupný všem.

Jakým způsobem jste se dostal na letošní Designblok?

Ondřej Brody a Evžen Šimera z vyšší odborné školy Scholastika mi zorganizovali přednášku na přehlídce Designblok a Adam Štěch pak výstavu v galerii Okolo. Těší mě, že lidé mohou v praxi vidět to, o čem jsem na přednášce mluvil. Expozice nese jméno Tables & Things a prezentuje předměty, které vznikaly v rozmezí deseti let, kdy vedu vlastní studio. Jedná se o předměty denní potřeby nebo i exkluzivní křišťálové misky pro firmu Swarovski, které jsou vystaveny na starých českých stolech.

Jaká je podle vás budoucnost designu?

Profese designéra nabývá na významu a rychle se rozvíjí. Průmyslové závody stále více chápou hodnotu, kterou profesionální designér dodává vyráběným produktům. Věřím, že v budoucnosti získá design pro společnost zásadní význam.