Hlavní obsah

Excelentní Paul Simon zavzpomínal na Havla a zahrál i písně, které zpíval Garfunkel

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Paul Simon patří ke skutečným hudebním legendám a pondělní koncert v pražské O2 areně to zcela potvrdil. Je jen málo umělců, kteří se proslavili už v šedesátých letech a stále si drží takovou kvalitu. Simon přitom neustrnul, dokázal se vymanit ze stínu dua Simon a Garfunkel a obohatit své písničkářství o další styly od rhythm and blues až po africkou a brazilskou hudbu. To vše v Praze připomenul.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Paul Simon v Praze

Článek

Největší ohlas samozřejmě měly přídavky, ve kterých zahrál hity dua, drsný příběh The Boxer a úplně na závěr pak zcela sám The Sound Of Silence. Simon však rozhodně nemínil žít jen ze slavné minulosti, letos mu vyšlo nové album Stranger To Stranger , které představovalo další posun v jeho tvorbě. Kromě africké rytmiky, kterou uplatňuje ve své tvorbě už od přelomového Gracenlandu, jímž pomohl otevřít svět mainstreamu afrobeatu, okořeněné ještě peruánskými prvky a opětovnými ohlasy rhythm and blues s Hammondovými varhanami a dechovou sekcí, na něm také využil i taneční elektroniku a samply, což ukázal zejména Werewolf. Došlo však i na titulní skladbu a v přídavku i na další podobu singlu Wristband

Že bude bohatě zastoupen Graceland, který představoval nejen ohromný posun, ale v době apartheidu také výrazné politické poselství, bylo jasné. Celý koncert také po instrumentálce Proof otevíral Boy In The Bubble a zazněly z něj ještě další tři skladby včetně vypjatých Diamonds In The Soles Of Her Shoes.

Bohatě bylo zastoupené i hned následující až šamanské album The Rhythm Of The Saints, při jehož natáčení hledal Simon inspiraci v Brazílii. Zazněla z něj magická Spirit Voices, před kterou Simon vyprávěl, jak se seznámil s ayahuaskou a jaké měl vidiny, i The Cool Cool River a The Obvious Child.

Exotickými, zejména africkými rytmy ovlivněné písně pochopitelně převažovaly, protože právě Graceland přinesl Simonovi největší úspěch na sólové kariéře, deska také dostala dvě ceny Grammy jako album a jako nahrávka roku, ovšem v rámci koncertu představovalo toto pojetí jen jednu z poloh, i když nejvýraznější. Simona ale nelze redukovat jen na autora hudby ovlivněné folkem a afrobeatem. I na Gracelendu je zcela odlišná skladba That Was Your Mother ve stylu zydeco. I tu Simon v O2 areně zahrál a zazpíval a nechyběl v ní ani pro louisianský styl typický akordeon.

Paul Simon však zahrál i písně z let, kdy se snažil vymanit ze stínu slavného dua šedesátých let, došlo na Still Crazy After All These Years i na 50 Ways To Leave Your Lover. Z druhého sólového alba, prvního vydaného po rozchodu slavné dvojice, kde se už Simon postupně elektrifikoval, zazněly dokonce tři písně včetně Me And Julio Down By The Schoolyard a Mother And Child Reunion.

Simon prokázal ohromné muzikantství, hlasové kvality i šíři záběru a touhu dál hledat. Můžeme být jen rádi, že přijel právě po vydání nové desky. Turné v Praze dokonce zahajoval.

Simon totiž není na našich pódiích častým hostem, v roce 1991 se představil v Praze na Spartě, ale jinak, pokud alespoň vím, tu nehrál. Prahu ale navštívil ještě předtím, když dohlížel po sametovém listopadu na volby. Vyprávěl, jak ho Václav Havel uvedl před davy a někdo mu vrazil do ruky kytaru…

Hodnocení: 95 %.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:

Reklama

Výběr článků

Načítám