Hlavní obsah

Ašot Haas vytváří ze světla a zvuku prostorové objekty

Právo, Jan Šída

Slovenský výtvarník Ašot Haas vystavuje světelné skulptury a obrazy do 18. října v pražské DSC Gallery. Expozice Resonance of Sound představuje díla, která se pohybují na tenké hraně mezi postmoderním designem, avantgardním sochařstvím a sklářskou tvorbou.

Foto: Jan Šída, Právo

Slovenský výtvarník Ašot Haas

Článek

Fundamentálním materiálem, se kterým tvůrce operuje, je optické plexisklo. Coby imateriální nadstavbu, ozvláštňující prostorové objekty, ale používá, nebo spíše využívá, světelných paprsků a zvukových vln.

Foto: Jan Šída, Právo

Slovenský umělec Ašot Haas vytváří díla z optického plexiskla.

Světlo přitom dopadá v různou denní dobu na plexisklové krystaly pod jiným úhlem a vytváří zcela jiné vizuální efekty. Ty podporuje i odlišné barevné nasvícení, takže vždy máme co do činění s originálem v konkrétním, právě plynoucím časoprostoru.

Nejzvláštnějším exponátem je obdélníkový obraz, který pracuje také se zvukem a zapojuje do dění každého, kdo projde kolem. Člověk totiž zvuk modeluje pohybem těla, takže prostřednictvím vlastního fyzična vytváří spontánní hudební produkci. Originální nástroj připomíná vyluzovanými tóny elektronický hudební nástroj theremin.

Foto: Jan Šída, Právo

Výtvarník vysvětluje princip zvukového obrazu.

Instrument inspiroval i dýdžejku, která vernisáž doprovázela hudební produkcí. Možná by bylo zajímavé spojit Haasovy svébytné objekty s koncertní živou tvorbou. Zkusit těsně propojit galerijní prostory s klubem, aby návštěvník procházel neostrou hranicí mezi oběma prostředími a díky tomu získal komplexní zkušenost se všemi možnými formami smyslových zážitků.

Reklama

Výběr článků

Načítám