Autor přichází s příběhem zarámovaným literárně-teoretickým pitváním a kategorizací náhod v Kunderově Nesmrtelnosti. Kupodivu ovšem se za touto na první pohled chytračivě sestavenou konstrukcí nekrčí mladická bezradnost.

Nesledujeme samoúčelnou hru, z níž jsou splétána tenata autorské svévůle, nýbrž důvěryhodnou pavučinu utkanou z "her doopravdy" několika dnešních lidí, kteří se jednoho prosincového odpoledne střetnou na pražském nábřeží.

Přibil je natolik suverénním a přesvědčivým vypravěčem, že "spořádáme" vše, co nachystá, a teprve po dočtení nám vytane na mysl, že náhod, které kříží cestu jeho hrdinů, je přece jen víc, než je obvyklé. Autor ovšem hraje s otevřenými kartami a navíc nenudí.

Vybral si jen jednu slabší chvilku, bohužel právě na samém závěru knihy. Jak už naznačeno, Přibil pouze předvádí fungování svého "modelu", ovšem trochu nedořečenosti by přece jen neuškodilo - navíc, když to, co je řečeno v úplně posledním odstavci, si lze z předcházejícího velmi snadno domyslet, vždyť po stu stránek je čtenář již vycvičen a ví, že "všichni souvisí se všemi".

Pavouk je nicméně velmi zdařilým, suverénním debutem, který na českou scénu přináší  mladého autora, jehož další knižní počiny budeme zvědavě vyhlížet.

Marek Přibil: Pavouk
Torst, Praha 2004, cena a náklad neuvedeny, 108 stran

Autor je šéfredaktorem literárního obtýdeníku Tvar