Hlavní obsah

Vůbec poprvé zaznělo živě Město ER. Michal Prokop slavil narozeniny

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Svědky historické události v české hudbě byli ti, kteří v sobotu v podvečer navštívili festival Krásný ztráty – Live 70 v amfiteátru v Lokti. Zpěvák Michal Prokop, který ten den slavil sedmdesáté narozeniny, společně se svou skupinou Framus Five a Karlovarským symfonickým orchestrem zahráli vůbec poprvé živě skladbu Město ER.

Foto: Petr Horník, Právo

Michal Prokop oslavil své narozeniny na pódiu.

Článek

Ta byla nahrána na přelomu let 1970 a 1971, vyšla v roce 1972 na stejnojmenném albu a stala se jednou z nejpozoruhodnějších kompozic české rockové historie. Až do soboty však nikdy nebyla provedena naživo. Návštěvníci festivalu si tedy mohli na akci reedici uvedeného alba nejen zakoupit, ale také vyslechnout jeho úvodní kompozici přímo z pódia a ještě si cédéčko či vinylovou desku nechat od přítomných protagonistů podepsat.

Michal Prokop v sobotu nejprve odehrál koncert s kapelou a následoval slavnostní křest alba. Jeho kmotry se stali Vojtěch Dyk a Jan Unger, zpěvák skupiny Zrní. Z Prokopova pohledu proto, že byli v programu festivalu ti, kteří představují české hudební mládí. Oba zpěváci na pódiu oslavenci zazpívali k narozeninám pěkným dvojhlasem písničku Hodně štěstí, zdraví.

„Musím přiznat, že to byl moment, který mě nejvíce překvapil a dojal,“ řekl později Právu a Novinkám.cz Prokop.

Foto: Petr Horník, Právo

Křest reedice alba Město ER. Zleva Michal Prokop, kmotři Jan Unger a Vojtěch Dyk a Karel Deniš z vydavatelské společnosti Supraphon.

Následně došlo na téměř dvacetiminutovou kompozici Město ER. Původní zápis skladby se kdesi ztratil, a tak se její notové rekonstrukce ujal aranžér Lukáš Sommer. Odvedl skvělou práci, díky které mohl Karlovarský symfonický orchestr pod vedením šéfdirigenta Jana Kučery společně s Framusem Five a Michalem Pokopem skladbu nacvičit a prezentovat.

„Lukášovi Sommerovi se rekonstrukce povedla výborně a věrně,“ řekl Právu a Novinkám.cz šéfdirigent Kučera. „S orchestrem, kapelou a Michalem Prokopem jsme poprvé zkoušeli ve čtvrtek u nás v Karlových Varech a v pátek jsme pokračovali přímo v Lokti v amfiteátru. Možná to vypadá, že na tak složitou kompozici je to málo zkoušek. Když je ale daný notový zápis, je to standardní postup.“

Město ER je rozsáhlá artrocková skladba, ve které je kladen důraz nejenom na rockovou složku, ale také na orchestrální, různé stylové přerody, dynamiku, změny atmosféry, v tomto případě i na text básníka Josefa Kainara a v neposlední řadě na zpěv. To všechno nakonec na pódiu pro tuto příležitost vytvořené umělecké těleso s přehledem zvládlo a diváci byli svědky silného uměleckého momentu.

Foto: Petr Horník, Právo

Hraje se Město ER.

„Jsem celý bez sebe z toho, že jsme to dohráli, a nejsem teď schopen nic hodnotit,“ řekl bezprostředně po odchodu z pódia Právu a Novinkám.cz Michal Prokop. „Osobně jsem ale měl krásný pocit. Tím spíš, když jsme museli den před vystoupením povolat karlovarského bubeníka Jiřího Černého, jenž zaskočil za Pavla Razíma, kterému se cestou z dovolené porouchalo auto. Prismatem této skutečnosti byl koncert úžasný.“

Bezprostředně po něm přišla na pódium Prokopova rodina s nejbližšími a společně mu předali obrovský dort.

Foto: Petr Horník, Právo

Na festivalu vystoupili i Robert Křesťan a Druhá tráva.

V neděli se v programu festivalu, na který dorazily asi dva tisíce diváků, představili také Jananas, Electric Lady, Zrní, Robert Křesťan a Druhá tráva, Viktor Dyk a B-Side Band a v noci také Tata Bojs.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám