"Nejsem milionář, většinou sázím na mladé talenty, nakupuji v ateliérech i na aukcích. Při sbírání se musíte na něco soustředit. Mým tématem se stal člověk a lidské tělo v současné fotografii," řekl Gundlach Právu.

Ze sbírky čítající 12 tisíc fotografií vybral komorní kolekci 42 snímků kurátor Zdenek Felix. Výběr je excelentní, takže divák tu má možnost se seznámit s velkými osobnostmi americké a německé fotografie.

V mnohém jde o to nejlepší z nejlepšího. Četné pobyty v New Yorku Gundlachovi umožnily navázat osobní kontakty s významnými fotografy Robertem Frankem, Lee Friedlanderem, Irvingem Penn nebo Nan Goldin.

Zajímavé snímky

Ke kuriozitám patří snímek Ralpha Gibsona zobrazující slavného francouzského homosexuálního básníka a režíséra Jeana Cocteaua, na němž leží nahá modelka. Portrét nalíčeného děvčátka v "bezohledném realismu" Aury Rosenbergové, jenž se stal symbolem pražské výstavy, až nahání hrůzu.

Andyho Warhola zachytil jako plachého génia Christopher Makos v březnu 1982 v hotelu v Curychu v masce klauna. Nesměje se, má z lidí strach z lidí. Diana Arbus je zastoupena nádherným snímkem z karnevalu v ústavu pro choromyslné, kde maska dává bláznům novou identitu a činí je šťastnými. Nechybí ani Cindy Shermanová se svým typickým autoportrétem stylizovaným do podoby hvězdy velkého světa šoubyznysu.

K časově nejstarším exponátům náleží díla Erwina Blumenfelda ze 40. let. "Byl můj vzor," tvrdí F. C. Gundlach: "Když jsem přijel do New Yorku, běžel jsem za ním se svými fotografiemi. Zaskočil mě dotazem, zda v Hamburku stále existuje prodejna Aligátor. Dvacet let se totiž živil prodáváním kabelek. Pak toho naštěstí nechal a stal se v Americe slavným."

Sběratel a módní fotograf Gundlach

Gundlach po válce začínal jako módní fotograf pro renomované časopisy. V polovině sedmdesátých let založil v Hamburku galerii, v níž systematicky představoval soudobé fotografie. Byla to jedna z prvních institucí tohoto druhu v Německu. Zároveň budoval svou sbírku.

Z českých autorů má v kolekci velké série Milana Kunce a Josefa Koudelky, a pochopitelně klasiky, jakými jsou Funke nebo Drtikol, ale na výstavě nejsou.

Celá kolekce je jako trvalá zápůjčka základem Mezinárodního domu fotografie, který byl v Hamburku otevřen v říjnu 2003. Výstava v Praze je velmi zajímavá, jen je škoda, že není několikanásobně větší.

Tváří v tvář

Fotografie ze sbírky F. C. Gundlacha

Galerie Langhans Praha 30. 9. - 4. 12.