"Divili jsme se, že to vyšlo právě na státní svátek, ale asi nám Václav celou dobu přál, jinak bychom tolik let nevydrželi," usmíval se producent Fero Fenič, který letos převedl cyklus Cestománie z České televize na Novu.

Brání se však tomu, že by snad lehkomyslně nebo nevděčně odešel za lepšími podmínkami. Veřejnoprávní televize mu totiž nabídla smlouvu na jeden ze svých divácky nejúspěšnějších dokumentárních cyklů jen do konce letošního června - a poté následovalo mlčení.

"Potřeboval jsem alespoň roční jistotu práce pro naše filmaře a v ČT jsem ji bohužel nenašel. I když samozřejmě dobře víme, že nebýt právě této televize, Febio by nikdy nevzniklo a neudrželo se tak dlouho," dodal Fenič.

12 let na cestách

Pravidelný pondělní seriál komentovaný Miroslavem Vladykou a Bárou Štěpánovou skončil na veřejnoprávní televizi se 182 díly. Cestománie se tak vyrovnala zatím nejpočetnějšímu cyklu Febia - GENu.

Na Nově navázala na předcházející úspěch, i když o den později - v úterý a zatím s menším ohlasem u diváků. Třetí díl sledovalo 891 tisíc lidí, což je zhruba o půl miliónu méně, než mívala Cestománie na ČT 1, ale Fenič věří, že její věrní diváci si ji nakonec najdou: "Pokud by ji Nova vysílala v době, na kterou lidé byli zvyklí, určitě by byl ohlas stejný, ne-li dokonce větší."

Febio vyrobilo za dvanáct let už čtrnáct cyklů, většinou pro veřejnoprávní televizi. Ta si z nich už vybudovala solidní fond pořadů, které může reprízovat prakticky kdykoli.

"Těší nás, že to tak je, protože právě s tímto záměrem jsme je dělali. Vždy jsme se vyhýbali tomu, aby se v našich filmech objevovaly aktuální odkazy, které by za rok nikoho nezajímaly a za pět let by jim dokonce možná někteří ani nerozuměli," řekl producent, v jehož společnosti točilo už 148 režisérů.

Nejstarším byl Otakar Vávra, nejpilnějším Ján Sebechlebský s 57 dokumenty a nejvíce portrétů natočili Olga Sommerová a Jan Špáta.

Febio jede dál

Na obrazovku komerční televize vstoupilo Febio poprvé v roce 1996, kdy předchůdce Primy FT Premiéra začala vysílat 33 dílný cyklus portrétů vlivných lidí s názvem V.I.P. Loni se tak stalo podruhé, když si Prima objednala seriál 12 odvážných - desetiminutové snímky o lidech s pozoruhodnými podnikatelskými nápady.

Febio točí pro komerční televize dál. "Nova měla sice zájem jen o Cestománii, ale pro Primu děláme další sérii Odvážných. A k tomu ještě pro pražský magistrát 21 pohledů na Prahu 21. století," vypočítává Fenič.

O další pořady projevila zájem i Česká televize, i když žádný ještě nenasmlouvala. a ani to prý není všechno. Jenže další - prý dost odvážný projekt - Fenič zatím raději tají.

Přestože Febio zvládlo vyrobit už tisíc pořadů, ani jeden z nich mu už nepatří - televize je vykoupily se všemi právy, a to i na dosud neobjevené technologie.