Hlavní obsah

Balcarovy plakáty působí jako vizuální labyrinty

Právo, Jan Šída

V Galerii umění Karlovy Vary si lze do 4. září prohlédnout výstavu Filmové plakáty malbou a koláží výtvarníka Jiřího Balcara (1929–1968). Přestože jeho fundamentální díla vznikala během pouhých deseti let, dokázal vytvořit až překvapivě kvalitní práce. Uměl totiž do oblasti takzvaného užitého umění, kam filmový plakát patří, dostat prvky skutečných uměleckých stylů, například surrealismu, kubismu, abstrakce či koláže.

Foto: katalog výstavy

Výtvarník Jiří Balcar používá pro tvorbu filmových plakátů velice často metodu abstraktní koláže.

Článek

Balcar nechápal plakát jako něco výtvarně podřadného, kde stačí napsat název filmu a pod něj postavit hlavní figuru, ale jako vizuální labyrint symbolických odkazů a skrytých významů. Stal se díky tomu naprosto nezávislým tvůrcem, který původní filmové téma bere jen jako volné vodítko a na ploše papíru rozvíjí i domýšlí svůj příběh.

Plakát k slavnému dramatu režiséra Federica Felliniho Silnice, řešícímu existenciální otázky, pojal jako potrhanou koláž. Vévodí mu hlava herečky Giulietty Masiniové s červenou skvrnou na nose. Ta odkazuje k cirkusovému prostředí, zbytek už je jen Balcarova černo-červená improvizace.

Podobně přistupuje k problematice estetického sdělení i v dalších případech, používá fragmenty figur, kombinuje jejich abstraktní linie a posouvá tak vizuální význam jinam.

Tam, kde vsadil na striktně malířskou techniku, staví výtvarné sdělení na kontrastu barev. Černá figura vystupuje ze zeleného pozadí, nebo trojice tmavých siluet kontrastuje s bílým pozadím a díky tomu malíř akcentuje protiklad. Film se jmenuje Pokrytci a člověk musí před plakátem přemýšlet o tom, o čem asi film pojednává, a vymyslet si vlastní story.

Balcarova hra s vizualitou je postavená na volné citaci, ale také nadsázce a nejednoznačnosti sdělení.

Pozorovatel pak k takto pojatému výslednému obrazu přistupuje sám a očima si dokresluje to, co chce vidět. Omezenost plochy obyčejného plakátu se najednou rozšiřuje do prázdna, do prostoru a do světa nekonečné fantazie.

Reklama

Výběr článků

Načítám