Složité předivo stínů

Je to vlastně interaktivní prostorová instalace. Jakmile se za vámi zavřou mohutné dveře, ocitnete se v tichu a téměř ve tmě, která vás na jedné straně znejistí, na druhé přivede k maximální koncentraci. Tichý bachovský klavír vás uklidní a oči rozpoznají ve středu místnosti zvolna se otáčející obdélník s černou a bílou plochou nad pískem upraveným do kruhu ve stylu japonských meditačních zahrad.

Černá a bílá, jin a jang jedné nedělitelné skutečnosti. Otáčející se plocha kreslí na podlaze složité předivo stínů a světlo i tma návštěvníka modeluje uklidňující hrou. Oč je střed klidnější, o to jsou fotografie umístěné po obvodu místnosti dynamičtější.

Dominuje na nich nervní, citlivá tvář se zavřenýma očima a zejména ruce Kyliánovy masinovské partnerky Sabine Kupferbergové.

Ruce zkoumající a obepínající prsty zelené jablko, ruce nebezpečné, podobající se ptačím pařátům, ruce deformující tvář do grimasy klauna i ruce uklidňující, něžné a křehké.

Návštěvník jimi prochází a má pocit, že se ho dotýkají. Princip protikladů symbolizují i objekty promítající žhavou lávu a chladnou proudící vodu zmnoženou stěnami zrcadlové krychle, stejně jako drobné zrcadlové objekty podobající se hlavolamům.

Kylián vytvořil unikátní prostor k meditaci, v němž je nejlépe v naprostém osamocení nechat ho na sebe působit. Stejně jako jeho choreografie je to artistní, ale současně i velmi intimní zážitek. Zastavený pohyb i čas. Příchod i odchod v jediném momentu.

Ostatně i motiv monotónně ubíhající silnice tu v jednom z temných koutů nalezneme.