K letošnímu Rubensovu roku se už na jaře uskutečnila velká výstava vlámského krále barokní malby, a to v severofrancouzském Lille. Na přehlídce instalované s pověstným francouzským šarmem byly k vidění hlavně rozměrné oltářní obrazy a reprezentativní mytologické kompozice, na kterých pod vedením Rubense pracovali tu s větší - tu s menší účastí četní pomocníci. Mistr měl totiž tolik zakázek, že si zřídil v Antverpách něco jako manufakturu na výrobu obrazů.

Převážná většina z exponátů vystavených ve Vídni jsou vlastnoruční Rubensovy práce, oproti Lille však zcela převažují komornější a málo nápadná díla. Divák tu najde nádherné portréty obou manželek, dětí i přátel; skvělými ukázkami je zastoupena krajinomalba.

Z mytologických a náboženských obrazů dominuje úžasná Zahrada lásky z madridského Prada, Léda s labutí z privátní americké sbírky a Daniel v jámě lvové z Metropolitního muzea v New Yorku.

Mimořádný je výběr kreseb ze sbírek Albertiny, doplněný o senzační zápůjčky ze Spojených států, ale také z Francie, Belgie a Velké Británie. Celkem Albertina nabízí 160 obrazů, kreseb a skic.

Rubensova dramata dodnes uchvacují

"Je to expozice pokladů, které bývají většinou ukryty v depozitáři a člověk je na výstavách vidí jen několikrát za život. V mnohém to mění představu o Rubensovi. Obdivoval jsem fantastické kresby a pak i krajiny, které předbíhají svojí dobu až o několik století," tvrdí historik umění profesor František Dvořák, který byl mezi prvními návštěvníky vídeňské expozice.

Rubense máme většinou spojeného s monumentálním náboženským uměním, s díly až příliš patetickými a okázalými, než aby mohla zaujmout pozornost moderního člověka. Vídeň ale představuje Rubense jinak: jako autora dramatických i poetických obrazů, malovaných s obrovským citem pro kompozici i barvu.

Lze tu dát za pravdu spisovateli a malíři Eugénu Fromentinovi, který o Rubensovi napsal, že jeho výtvarná řeč je kypící a vřelá, vždy a všude neobyčejně přesvědčivá, že je to umění, která strhuje, ohromuje, zaráží, ale téměř vždy získává a dojímá.

Čechům snadný vstup povolen

I pro české a moravské milovníky dějin malířství jde o mimořádnou kulturní příležitost - vždyť třeba zájemce z Brna vyjde cesta i vstupenka na tuto výstavu levněji, než kdyby autem přijeli do pražské Národní galerie.

Navíc žádná z českých institucí by si podobnou výstavu nemohla v současné době dovolit - jen pojištění obrazů by zruinovalo jejich rozpočet na celé desetiletí. A to Albertina souběžně až do 26. října nabízí i velkou expozici Michelangelo a jeho doba, která představuje unikátní soubor 100 kreseb vrcholné renesance včetně děl Rafaela a Leonarda da Vinci.

Peter Paul Rubens
Albertina, Albertinaplatz, centrum Vídně, 15. 9. - 5. 12. 2004, denně od 10 do 18 hodin, ve středu do 21 hodin, plné vstupné 9 eur
(vstupenka současně platí i na výstavu Michelangelo a jeho doba, která je v Albertina k vidění ale jen do 26. října).