Ještě než se ale pustí do boje s organizovaným zločinem, zažije Washingtonův hrdina John Creasy něco, co ve svém zpackaném životě už vůbec nečekal: láskyplný cit.

Léta proválčená ve službách armády Spojených států totiž poznamenala elitního zabijáka Creasyho natolik, že jedinou kamarádkou je mu dnes kořalka a na otázku, zda mu Bůh může odpustit, co napáchal, zná až příliš dobře odpověď. Jak a kde protlouct dny, které zbývají, než ho smrt vysvobodí z nočních můr?

Řešení mu nabídne bývalý parťák Ray (Christopher Walken) - Creasy na jeho radu přijímá místo bodyguarda devítileté Pity, dcerky mexického průmyslníka, která žije jako všechny děti z bohatých rodin pod stálou hrozbou únosu.

Sbližování drsňáka a dítěte

Skoro polovinu dvouapůlhodinového filmu pak sledujeme postupné sbližování vstřícné a po kamarádství toužící Pity a odtažitého Creasyho. "Neplatíte mě, abych s ní kamarádil, ale abych ji chránil", říká bodyguard dívčině matce, ale divák jen trochu zběhlý v Osobních strážcích všeho druhu ví, že kdo už by si to vyprahlé srdce měl získat, když ne milé, blonďaté a usměvavé dítě.

Creasy má šanci stát se znovu cítící lidskou bytostí a vy, postupně už s občasným pohledem na hodinky, jen čekáte, kdy se Pity stane další obětí.

Stane se - a jakoby začal nový film, což vůbec není na škodu. Pozvolné, klidné vyprávění s psychologizujícími vsuvkami a prostřihy snových scén (snímaných v klipovém tempu i rytmu), se náhle prudce mění.

"Je umělec v zabíjení a chystá se vytvořit mistrovské dílo," říká Ray a když dodá, že za jediný víkend vyřeší Creasy víc než soudy za deset let, je to prostě fakt, který neúspěšný bodyguard jen potvrzuje, když říká: "Odpustit jim může jen Bůh a já zařídím, aby se s ním setkali."

Creasy s požehnáním Pityiny matky "Zabijte je všechny" tedy vyráží na smrtonosnou cestu, na níž zužitkuje všechny triky, které se kdy naučil včetně efektního mučení. Ne, že by mu člověk proti banditům, co unášejí a zabíjejí malé děti, nefandil, ale chvílemi je toho přece jen  moc, s usekáváním prstů nebo náloží, kterou Creasy umístí do zadnice zločince a pak odpálí, to Tony Scott opravdu přehnal.

Sólo pro Washingtona

Jak se dál vyvíjí děj, se nesluší prozrazovat, pár překvapení ještě přijde, ale není jich mnoho: hrdinové z rodu Creasyů mívají osud předurčený vlastní minulostí a filmy tohoto druhu zase více než dlouhou řadou zkušeností, co v žánru jak funguje, co na diváky zabírá a co by naopak nepřijali.

Podstatnější je však u thrilleru napětí a to nelze Muži v ohni zejména v druhé části upřít, stejně jako nelze upřít kameramanovi Paulovi Cameronovi vynalézavost a úspěšnou snahu o drsné, filmařsky efektní ztvárnění.

Tím nejvýraznějším, co však Muže v ohni přece jen poněkud povyšuje nad průměrný thriller, je skvělý výkon Denzela Washingtona.

Dokázal dát Creasymu velkou, v tomto žánru až nevídanou dávku uvěřitelnosti doslova v každé scéně. Včetně těch, s nimiž si dal scenárista Brian Heigeland opravdu málo práce, a v nichž napsal herci do úst věty jako "Jsem zbloudilá ovce, matko," a podobně.

Především díky Washingtonově výkonu působí celý příběh nakonec docela autenticky a lze ho zkonzumovat bez přílišné pachuti mnohokrát viděné cesty mstitele, jenž likviduje své protivníky s lehkostí primabaleriny a ještě stačí sem tam utrousit nějaké to moudro.

Z ostatních herců, kteří vesměs nejsou ničím než Washingtonovými nahrávači, stojí za zmínku Christopher Walken v roli Raye a malá Dakota Fanningová, která hezky poslouchala, co jí pan režisér říkal a působí mile, blonďatě a vstřícně. Čí srdce by si takové dítě nezískalo?

Muž v ohni, USA 2004

Režie: Tony Scott, Scénář: Brian Heigeland, Kamera: Paul Cameron,
Hrají: Denzel Washington, Christopher Walken, Dakota Fanningová a další.