Na canneském festivalu představil mimo soutěž snímek Obr Dobr (u nás ho uvede do kin 1. září společnost Freeman Ent.), natočený podle velkého vypravěče Roalda Dahla (Karlík a továrna na čokoládu) a určený dětem všeho věku.

Ty malé zaujme příběh holčičky Sophie, kterou nejmenší ze všech obrů, dobrácký vegetarián s obříma ušima a vytříbeným čichem, unese ze sirotčince do své země, učí ji žít mezi jejími divy a nástrahami a poznávat kouzlo snů, které oba přivedou až k britské královně…

Dospělí se srdcem dítěte pak ocení nejen kouzelnou krajinu a humor zejména druhé části filmu, ale i spielbergovsky precizní triky, které vznikly – jak jinak – opět novou, revoluční technologií.

Spielberga do Cannes doprovodil představitel titulní role Mark Rylance, který letos dostal Oscara za roli ruského špióna Abela v Mostu špiónů, malá Ruby Barnhillová, jejíž nadšení z toho, že hraje ve filmu a je s velkými lidmi v Cannes, bylo až dojemné, a také producentka Kathleen Kennedyová, s níž Spielberg spolupracuje už od legendárního E. T. Mimozemšťana.

„Historie mě samozřejmě zajímá, točím historické filmy celý život, ale fantazii miluji a tohle bylo nesmírně lákavé,“ řekl k přechodu od reality do světa snů Spielberg. „V tomto příběhu totiž neměla fantazie vůbec žádné hranice, cítil jsem, že si mohu dovolit naprosto všechno.“

Do této chvíle nabídla hlavní soutěž několik filmů s velmi dobrým ohlasem. Ten má například sociální drama Kena Loache Já, Daniel Blake a také německý zástupce – rovněř s titulním jménem hlavní hrdinky – Toni Erdmannová. Natočila ho režisérka Maren Adeová, a přestože se týká vážného tématu smyslu života a toho, jak s ním naložit, nechybí mu to nejvzácnější a na festivalech málokdy dosažitelné koření – humor, nadhled, zábava.

Méně radosti nabídla britská režisérka Andrea Arnoldová s filmem American Honey (Americký med). V nesnesitelně zdlouhavém, téměř tříhodinovém filmu sleduje partu mladých lidí, kteří se živí tím, že jezdí napříč Amerikou a prodávají předplatné časopisů.

Je to její první film natočený v USA a inspiraci k němu našla v článku v New York Times o takovýchto partách. Jako článek je to jistě zajímavá informace o jisté subkultuře, na filmu je však příliš vidět, že Arnoldová tím byla fascinována. Přidala se k takové skupině, spala s nimi v motelích, trávila s nimi dny, a pak to všechno musela dostat do filmu, kterému zejména díky přílišnému soustředění na stále stejnou aktivitu a partičku, z níž jen málokdo může vzbudit v divácích sympatie – nepomohou ani kvalitní herecké výkony Sashy Laneové a Shii LaBeoufa.

Po prvních dnech, kdy se tedy celkově zájem festivalových diváků soustředil spíše na mimosoutěžní filmy, vstupují i do hlavního klání velká režisérská jména, a v nejbližších dnech se již nepochybně začne spekulovat o kandidátech na Zlatou palmu.

Začátek týdne má na programu film největšího současného španělského režiséra Pedra Almodóvara Julieta o vztahu matky a dcery a především o souboji všech matek s vnitřní nejistotou a strachem.

Jim Jarmusch představí film Paterson o řidiči autobusu a jeho každodenním životě, bratři JeanPierre a Luc Dardennové, kteří patří ke zdejším nejúspěšnějším stálicím (Zlatá palma za Rosettu a Dítě, Grand Prix za Kluka na kole a cena za nejlepší scénář Mlčení Lorny) zase film Neznámá dívka o lékařce, která stojí tváří v tvář podivnému úmrtí.