Hlavní obsah

Tři fotografické příběhy z ruské říše

Právo, Jan Šída

Výstavu, jež prezentuje díla tří autorů, kteří jedno téma zpracovávají třemi způsoby ve třech různých historických etapách, připravila pražská Artinbox Gallery. Expozici je možné vidět do 28. května.

Foto: katalog výstavy

Dva muži jsou spojeni pouze tenkým lanem (Hrbáč vede slepého, neznámý legionář).

Článek

Dana Kyndrová, anonymní legionář a František Krátký představují Rusko (či Sovětský svaz) ze všech možných zorných úhlů. Ačkoli přistupují k tématu rozdílně, spojuje je touha zachytit nezachytitelné. A to legendární ruskou duši. Každý z nich se ji snaží zhmotnit pomocí navěky zakonzervovaného okamžiku, který by mohl abstraktní genius loci velké země nejlépe vyjádřit.

Foto: Dana Kyndrová

Rusko: Boxovací panák.

František Krátký (1851–1924) zachytil carské impérium archaickým a možná i do jisté míry nostalgickým okem. Černobílé či kolorované momentky z Moskvy nebo Novgorodu jsou plné spirituálního oparu, který vytvářejí siluety monastýru i anonymní postavy tvořící procesí. Jeho Rusko je Ruskem pravoslavné víry a báťušky cara, který stejně jako bůh vládne široširé otčině.

Foto: František Krátký

Rusko: Moskva, Procesí, Nesení ikony.

Fotografie legionáře, jehož jméno neznáme, jsou syrové momentky z Ruska časů první světové války. Autora zajímá okamžitá emoce a nad celkovou kompozicí či různými významovými plány příliš nepřemýšlí. Možná byl jako voják zvyklý vnímat situaci, která se odehrávala nejblíž u něj. Jako příklad slouží snímek Hrbáč vede slepého, na němž má malý chlapec s tělesným handicapem na provaze nevidomého dospělého vojáka. Symbolika tohoto spojení přebíjí vše ostatní, i určitou kompoziční nedokonalost.

Ruská říše Dany Kyndrové má dvě tváře. Komunistickou s rudými hvězdami, zachmuřenou tváří Lenina z kamene či kovu a vojáků na přehlídkách a pak tu modernější, hledající cestu zpět k popům, carovi i západnímu kapitalismu.

Na dílech je patrné především to, jak se tak obrovská země potýká s mnoha vlastními latentními běsy.

Východní karta je v současné době opět výrazně v kursu a při procházce mezi jednotlivými obrazovými příběhy třeba pochopíme, proč má matka Rus navěky věků imperiální choutky a přetrvává v ní pocit, že menší sousedi musí být nutně její vazalové.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám