"Dozvěděl jsem se, že umělecká díla patřící České republice mohou být v zahraničí ohrožena. Musel jsem reagovat," řekl ve středu Knížák. Za zdroj své informace označil ministerstvo kultury.

Ohrožení arbitrážemi

Ministerstvo se rovněž domnívá, že některá z uměleckých děl by se už do Česka nemusela vrátit, a proto doporučilo státním galeriím a muzeím žádosti o výpůjčky spíše odmítat. "Žádná oficiální zpráva sice neexistuje, z úřední činnosti se ale ministerstvo dozvědělo, že by úroveň právních záruk na návrat děl do republiky mohla být v současné době nižší," řekl Právu vedoucí oddělení muzeí a galerií Jiří Žalman, který má zápůjčky do zahraničí na starosti.

Národní galerie podle svého ředitele Milana Knížáka zvažuje, že by si některá umělecká díla okamžitě vyžádala zpět. "Máme některé smlouvy, které jsou nezrušitelné. Přesto se pokusíme určité věci stáhnout," řekl Knížák. Ani on, ani ministerstvo však zatím nechtějí blíže specifikovat, proč vlastně nebezpečí hrozí. "Jedná se o ohrožení arbitrážemi, kterých je teď více," uvedl pouze Knížák. "My tento problém známe, zažili jsme ho několikrát," dodal.

Močící tovaryš se vrátil domů až za 3 roky

V minulosti bylo například v Rakousku zadrženo osm obrazů z výstavy českého kubistického malířství, kterou pro Salcburk uspořádala právě pražská Národní galerie. Nejznámějším případem je asi kauza obrazu Velká vápenka aneb Močící tovaryš ze zámku ve Valticích. Plátno bylo při výstavě v Německu zabaveno na žádost rodiny Lichtenštejnů. Trvalo tři roky, než se po soudních tahanicích obraz vrátil do Valtic.

V roce 2001 zakázal ministr kultury Pavel Dostál vývoz unikátní Kramářovy kubistické sbírky do Paříže na výstavu v rámci České sezóny. Odborníci měli tehdy obavy z nároků některých restituentů a bermudské firmy CME, která se u mezinárodní arbitráže domáhala odškodnění za své ztráty v televizi Nova. Právě prezident CME se nedávno vyjádřil, že brzy očekává rozhodnutí arbitrů o odškodném, které mu má Česká republika zaplatit.