Přitom festivalové slavnostní pódium vítalo hvězdy galavečera a moderátor u jedné kanadské hvězdičky tvrdil, že je úžasná, že dosáhla velkého úspěchu a že doslova "vystřelila míč pořádně dopředu". Onu sílu i slabost amerikanizované společnosti, závislé na úspěchu a pozitivním myšlení reflektuje letos na festivalu nejeden film.

Od Nixona k sexuálním tabu

Americko-mexické hořce komediální drama Zavraždění Richarda Nixona od Nielse Muellera se sice vrací do minulosti, přesto potvrzuje, že v kontrastu ke známým všemocným superhrdinům si potřebuje Amerika připomínat i své loosery a outsidery - snad aby zůstala lidská.

Sean Penn je jedním z mála amerických herců, kteří se takové "anti-role" dovedou ujmout, aniž by měli strach o další osud kariéry. Tentokrát stvořil tragickou postavu přecitlivělého, opuštěného a lítostivého obchodníka, který by chtěl žít a obchodovat poctivě a prát se za štěstí i lidská práva. Ovšem namísto toho propadne pokusu o krajní čin.

Na druhou stranu americké filmy uváděné v programu potvrzují, že kinematografie USA si lebedí v příbězích postavených (a poháněných) na silných a výrazných charakterech spíše než na estetické režisérské koncepci. Američané také dovedou jít přímočaře - až na hranici vkusu - k tématu.

Za příklad posloužilo rodinné skličující drama Dana Harrise Imaginární hrdinové, které v Torontu osobně představila mezinárodní hvězda Sigourney Weaverová. Někdejší představitelka z Vetřelce tentokrát ztvárnila jinou nestvůrku, velmi složitou postavu matky, která žije v zoufalých rodinných vztazích.

"Je těžké říct, co je v životě normální. Ale obvykle nám tohle slovo slouží jako výraz našeho pokrytectví. Tváříme se navenek, že je všechno v nejlepším pořádku, ačkoliv můžeme žít v pekle. V tomto smyslu se náš film snaží být upřímný," bránila snímek sama Weaverová.

To americký film Kinsey zase festivalu přiblížil postavu poválečného slavného biologa, který v USA bořil tabu a přiložil svou ruku k dílu sexuální revoluce... Mimo jiné stanovil slavnou stupnici sexuálního chování, na níž je 0 výrazem pro heterosexuála a 6 pro homosexuála.

Novináři se, jak jim velí jejich profese, neudrželi a hned se ptali hlavního herce Liama Neesona a herečky Laury Linneyové, jak by se sami ohodnotili touto tabulkou. "Já si myslím, že jsem tak dvojka," odpověděla pouze Linneyová, zatímco přítomní v sále začali v duchu očividně fantazírovat o jejím bohatém sexuálním životě.

Po stopách Che Guevary

Revoluci, tentokrát kubánskou, naopak připomněl snímek Motocyklistické deníky, který byl promítnut už v Cannes. Mexická filmová star Gael García Bernal (Amores Peros) si tu zahrál mladého Che Guevaru, který v roce 1952 podnikl s přítelem cestu na motorce po Latinské Americe.

Film je naivistickou, exotickou adaptací Che Guevarových autentických vzpomínek, stejně jako knihy Cestování s Che Guevarou od jeho společníka Alberta Granady.

"Cesta, kterou jsme při natáčení podnikli po stopách Che Guevary, byla pro mě silným zážitkem. Mohli jsme si uvědomit, jak málo se za těch 50 let Latinská Amerika změnila, co se týče sociální struktury a vůbec životní úrovně," zasnil se v Torontu Bernal.

Na rozdíl od bájného revolucionáře ovšem herec Bernal nesdílí revoluční utopie. "Naděje pro tenhle region spočívá v demokraticky zvolené vládě a v prezidentech," dodal ke všeobecnému zklamání přítomných novinářů.

Nacisté coby hrdinové

Dalším velkým zklamáním na kanadském festivalu, který místy trpí nevyrovnanou úrovní a množstvím riskantně vybíraných premiér, pak přinesla zejména německá nákladná a "národopisecká" rekonstrukce posledních dnů Třetí říše, pojmenované Pád.

Sledujeme dvě a půl hodiny ilustrativní a rozvleklou adaptaci Hitlerova (hraje jej Bruno Ganz) propadání se šílenství a bezradnost i dojemný a morbidní smysl pro čest a odvahu, jakou prokazují v těchto chvílích jeho pobočníci.

Autoři s režisérem Oliverem Hirschbiegelem se sice snažili odstínit negativní postavy nacistických přisluhovačů a Hitlerových katů, ale nakonec se nelze ubránit dojmu, že příliš patetický film zjednodušuje nacistické trauma na problém vůdce, který jen svedl německou smysl pro čest a vojenskou disciplínu. Tolik hrdinství a důstojnosti by na závěr člověk od zločinců skutečně nečekal.