Ceny divadelní kritiky nahradily dříve udělované Ceny Alfréda Radoka. Rozhodují o nich anketními hlasy kritikové v časopise Svět a divadlo. Letos se ankety zúčastnilo 71 kritiků.

Ostravská Komorní scéna Aréna získala i cenu pro nejlepší divadlo roku, Slyšení bylo oceněno jako nejlepší poprvé uvedená česká hra a Marek Cisovský dostal cenu za mužský herecký výkon v této hře. Ztvárnil nacistického zločince Adolfa Eichmanna, který se ve hře snaží před bohem vylíčit svůj pohled na události druhé světové války a především na vraždění Židů. Autor vycházel z původních nahrávek, které nacistický pohlavár v 50. letech namluvil v Argentině, a z jeho výpovědi před soudem v Jeruzalémě.

Podle tradice cen dostal režisér inscenace Slyšení Ivan Krejčí vavřínový věnec od ministra kultury Daniela Hermana, který zmínil vztah své rodiny k tématu vítězné hry. „Eichman měl manželku z Českých Budějovic, odkud pocházím. Při transportu Židů 18. dubna 1942, kdy odjela celá řada mých příbuzných, sám asistoval. Mojí mamince bylo tehdy osm let, takže do transportu nešla,“ řekl.

Ceny divadelní kritiky se v neděli 20. března předávaly v pražském divadle Minor po představení Libozvuky, které pro tuto scénu připravil Jiří Adámek. Inscenace dostala cenu za nejlepší hudbu, právě na hudbě a rozličných zvucích celé představení stojí. Jejím autorem je Marek Doubrava.

Druhou ze dvou cen, které směřují do Prahy, je ocenění za scénografii k Janáčkově opeře Z mrtvého domu pro Luciu Škandíkovou. Inscenaci uvedlo Národní divadlo v Praze. Do Městského divadlo Kladno směřuje cena za nejlepší ženský herecký výkon. Dostala ji Marie Štípková za postavu Géši Gottfriedové v inscenaci Brémská svoboda Rainera Wernera Fassbindera, kterou režíroval Martin Františák.