Hlavní obsah

Praha vlastní poklad florentského umění

Právo, Peter Kováč

Städelovo muzeum ve Frankfurtu nad Mohanem nabízí až do 5. června výstavu Maniera věnovanou manýristickému malířství ve Florencii 16. století za vlády Medicejů. Manýrismus byl významným stylovým obdobím mezi vrcholnou renesancí a barokem. Jeho představitelé si potrpěli na nejrůznější výtvarné kuriozity a výstřelky, takže manýristické umění se v mnohém podobá soudobému postmodernismu.

Foto: NG Praha

Portrét Eleonory z Toleda

Článek

Hlavními osobnostmi ve Städelově muzeu jsou malíři Jacopo da Pontormo, Giorgio Vasari, Andrea del Sarto, Rosso Fiorentino a Agnolo Bronzino. Zápůjčkami obrazů se na výstavě podílejí slavná muzea Evropy a Ameriky, včetně pařížského Louvre, Národní galerie ve Washingtonu a Metropolitního muzea v New Yorku.

V konkurenci uměleckých pokladů dominují dvě díla Agnola Bronzina, dvorního umělce medicejského vévody Cosima I. Prvním je portrét Dámy v červeném oděvu ze Städelova muzea a druhým portrét Eleonory z Toleda, Cosimovy manželky, který byl zapůjčen z pražské Národní galerie.

Eleonora z Toleda pocházela ze Španělska a byla dcerou neapolského místokrále, který jih Itálie spravoval jménem císaře Karla V. Cosimo požádal o její ruku v roce 1539 a v létě se v katedrále ve Florencii konal sňatek. Bohaté španělské oblečení, které Eleonora má na pražském obraze, připomíná právě tyto události, protože v něm přijela z Neapole do Toskánska. Vévodkyně byla obdivována pro krásu a současníci ji nazývali „plodnou palmou“, protože porodila jedenáct nových Medicejů.

Pražský obraz Eleonory z Toleda se ve Frankfurtu nad Mohanem dostal do vybrané společnosti pokladů florentského umění druhé čtvrtiny 16. století. Pro Prahu je to obrovská propagace a potvrzení, že Národní galerie vlastní výjimečné poklady. Organizátory akce zaujala Eleonora dokonce natolik, že se stala i reklamním tahákem na jejich výstavu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám