Hlavní obsah

Soud potvrdil České televizi pokutu za příliš výrazný product placement

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Takzvaný product placement, tedy umísťování různých výrobků v televizním vysílání se nesmí svou intenzitou blížit reklamě nebo teleshoppingu. Plyne to z verdiktu Nejvyššího soudu. Ten tak potvrdil pokutu pro Českou televizi (ČT) ve výši 50 000 korun za propagaci tabletu v pořadu Sama doma.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Na product placement upozorňuje diváky pětivteřinové zobrazení zkratky PP. Podobné varování ale neumožňuje vysílateli propagovat zboží způsobem a intenzitou, která odpovídá přímočařejším formám marketingové komunikace.

"Umístění produktu v pořadu totiž rozhodně není a nemá být 'umístěním reklamy uvnitř pořadu' či 'skrytou reklamou s výstražným označením'," rozhodl NSS.

Při reklamě a teleshoppingu je divák primárně v roli spotřebitele a čelí přiznané snaze o ovlivnění, kdežto v pořadu, kde jeho aktéři jen přiznaně používají výrobky konkrétních značek, je nejdůležitější stále obsah pořadu a výrobek na sebe nemá strhávat pozornost.

"Ovlivnění jeho spotřebitelského chování však nemá představovat těžiště a smysl celého pořadu obsahujícího umístění produktu či jeho části," napsali soudci.

ČT: Bylo to s mírou

V případě ČT šlo podle soudu o hraniční případ, proto je pokuta tak nízká. Moderátorka v pořadu mluvila s marketingovou manažerkou této společnosti o výběru tabletu a součástí vysílání byly detailní záběry na výrobky této firmy. Manažerka současně mluvila o novinkách, které jsou u této společnosti k dostání.

Česká televize se u soudu bránila tím, že produkt byl sice zdůrazňován, ale ne nepatřičně, obsahem pořadu byly spíše obecné informace o výběru tabletu. S tím se ale předchozí soudy neztotožnily.

Product placement používají televize například v seriálech, v nichž postavy jedí jídla či pochutiny konkrétních značek, navštěvují obchody konkrétních značek. Česká televize jej využívá například u sportovních přenosů, v nichž moderátoři v pauzách pijí konkrétní nápoj. Rozruch vzbudila propagace výrobků společnosti McDonald's v ČT během mistrovství světa v hokeji v Praze.

Anketa

Vnímáte v televizních pořadech product placement?
ano a někdy mi vadí
83,7 %
ano, ale nevadí mi
7,6 %
ne
8,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1062 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám