V roce 1988 přistálo na letišti Charlese de Gaulla u Paříže letadlo a v něm Merhan Karimi Masseri. Masseri byl původně Íránec, pak získal status politického uprchlíka a nějakou dobu cestoval po Evropě. Toho osudového dne ale úředníci na francouzském letišti zjistili, že Masseri nemá ani pas ani doklad o tom, že je uprchlík. Díky neuvěřitelné shodě okolností a mezinárodní byrokracii Masseri nemohl ani vyjít ven z letiště ani nikam odletět. Musel čekat na náhradní dokumenty na letišti. Čekal tam sedm let. V roce 1995 konečně získal povolení vrátit se do Belgie (odkud do Francie přiletěl), ale odmítl. V současné době se již smí z letiště vydat kam chce, ale jemu je tam dobře. O peníze nouzi nemá. Filmové studio od něj koupilo za 250 000 dolarů práva na zfilmování jeho příběhu.

Neuvěřitelný příběh, viďte? A přesto zcela pravdivý a tento čtvrtek se do našich kin dostává film TERMINÁL, který natočil Steven Spielberg volně podle Masseriho osudu. Opravdu volně. První zásadní rozdíl:

Jeden z těchto mužů je Masseri, druhý je hrdina TERMINÁLu. Kdo z nich je víc cool?

Předchozí odstaveček byl spíše humor, protože TERMINÁL nijak neskrývá, že je Masseriho osudy inspirován opravdu jen velmi, velmi volně. Jeho hrdina (Tom Hanks) se jmenuje Viktor Navorski, neumí téměř vůbec anglicky a přilétá do New Yorku z (fiktivního) slovansko-balkánského státu Krakozie. Během letu ale u něj doma došlo k převratu, Krakozie oficiálně přestala existovat, Viktor není vpuštěn do New Yorku a musí začít bydlet na letišti. Má sice možnost vrátit se zpět do Krakozie, ale nechce - protože cosi slíbil svému mrtvému otci a nějak to souvisí se záhadnou pikslou, kterou s sebou nosí.

Pro jistotu jsem si znovu pečlivě pročetl celou Spielbergovu filmografii, abych si mohl stát za tím, co teď napíšu. Takže: TERMINÁL je pro mě zatím nejhorší film Stevena Spielberga a jediný jeho celovečerní kinofilm, který pokládám za podprůměrný (a viděl jsem všechny). Asi vás bude zajímat proč...

Spielberg se rozhodl natočit pohodovou komedii ve stylu komedií někdy z 50. let minulého století. Evidentně mu nešlo o vydělání spousty prachů a natočil si ten film "jenom tak pro radost". Komedie v 50. letech nemusely mít valnou logiku, ale ty dobré se vyznačovaly tím, že jejich děj měl švih (i když se vyvíjel podle předvídatelného scénáře) a že jejich postavy a postavičky byly jasně typově zařazeny. V průběhu filmu buď prošly nějakým vývojem, nebo ne, ale pokud ano, tak bylo jasné o jaký vývoj jde. Ne tak v TERMINÁLu.

Nechce se mi to psát znovu, ale Tom Hanks je opravdu dobrý herec a nezvpomínám si na žádný film posledních desetiletí, kde by nehrál dobře (bez ohledu na to, jak dobrý byl ten film). I v TERMINÁLu hraje skvěle a především díky němu ten film neskončil úplnou katastrofou. Předvádí skvělé herecké etudy, ale v každé z nich jako kdyby hrál jiného člověka. Občas je to nic netušící blbeček ve stylu Forresta Gumpa (i když neumím anglicky, jisté základní posunky by mi přece měly být srozumitelné), jindy uvažuje geniálněji než všichni kolem něj a spřádá komplikované plány. Místy jsem dokonce netušil, jestli v tuto chvíli Viktor ještě je blbý, nebo už prohlédl a blbého chytře hraje. Na letišti mají Viktora všichni rádi, jen Frank Dixon (Stanley Tucci), šéf letištní bezpečnosti, ho nenávidí. Občas ho nenávidí komicky groteskově, jindy ho nenávidí tak promyšleně a zákeřně, že z toho běhá mráz po zádech. Podobně jako Viktor i jeho postava působí hrozně papírově.

Zatím jsem se vůbec nezmínil o Catherině Zeta-Jonesové, která hraje krásnou letušku. Nevím ani, co bych o ní napsal. Je ve filmu proto, aby se mohlo říct, že jde o romantický film, ale její epizodky s Viktorem nejsou ničím zajímavé  (tedy pokud jsou něčím zajímavé, nemá to nic společného s její přítomností v nich). A mezi nimi Zeta-Jonesová na desítky minut mizí z plátna. Mnohem romantičtější jsou námluvy dvou řadových zaměstnanců letiště, se kterými jim Viktor pomáhá. Scény se řadovými zaměstnanci jsou obecně nejzajímavější, protože v nich vidíme, jak se vlastně Viktorovi na tom letišti žije a co tam dělá. Což tedy aspoň mě zajímalo mnohem víc, než to, jestli se Hanks a Zeta-Jonesová dají dohromady a co Hanks slíbil tátovi na smrtelné posteli.

Posledním "hřebíkem do rakve" je fakt, že zatímco ty komedie z 50. let měly 70 - 80 minut, TERMINÁL má přes dvě hodiny! Když tak o tom přemýšlím, dala by se z něj asi sestříhat 80minutová komedie, která by se mi líbila podstatně víc, než tahle záležitost, které chybí tempo a komediální odlehčené scény jsou prokládány scénami, které jsou "dojemně symbolické" a známe je třeba z ŘÍŠE SLUNCE nebo NAVŽDY. A jejich přítomnost v tomto filmu vzbuzuje značný "WTF" dojem. Pokud na to půjdete, poznáte o čem mluvím.

Premiéry týdne

Ve čtvrtek má také premiéru HELLBOY, který patří k nejlepším comicsovým filmům posledních let a jeho dlouhou recenzi najdete dnes nebo zítra v Cinemě.

Kromě toho můžete jít také na romantickou komedii PRINC A JÁ, která vypráví o americkém děvčeti, které se (v současnosti) zamiluje do dánského prince, který studuje v USA. Nebo na film BROUK, což je jakási hříčka na téma "příčina a následek". Ani jeden z nich jsem neviděl, recenze obou jsou většinou průměrné.

Stylově 11. září má premiéru FAHRENHEIT 9/11, o kterém jsem se podrobně rozepsal už dříve.

Ve zkratce...

Keira Knightleyová odmítla hrát "Bond girl" v nové bondovce, protože na to prý má příliš malá prsa. Tomu říkám fajn holka!

Michael Moore se rozhodl nenominovat svůj film v kategorii "nejlepší dokument" (tady přesněji "nenominovat ho k nominaci...") s odůvodněním, že "on už Oscara za dokument (BOWLING FOR COLUMBINE) dostal, tak ať ho teď může dostat někdo jiný". Skutečný důvod ale asi bude trošku prozaičtější: Na "nejlepší dokument" totiž nesmějí být nominovány filmy, které byly promítány v televizi dříve než 9 měsíců po své kinopremiéře. A Moore chce FAHRENHEITa uvést v americké televizi ještě před listopadovými volbami... Přesto by chtěl, aby se jeho "dokument" objevil jako nominovaný v kategorii "nejlepší film".

Tady je spousta obrázků z nového filmu Katshuhira Otoma (AKIRA) STEAMBOY, na kterém pracoval mnoho let. A tady je trailer!

Robin Williams v seriózním sci-fi ve stylu MINORITY REPORTU a VÝPLATY? Proč ne!