Tipy Karla Svobody

Čtu: Doba, kdy jsem četl Aldouse Huxleyho, měl jsem na to čas a chodil mezi mladé intelektuály, je pryč. Všechno se to zrychlilo. Teď jsem rád, když se mohu šest hodin denně vyspat. Stydím se za to, ale nečtu.

Poslouchám: Jsem noční pták. Mám asi tři sta programů ze satelitu. Sleduji několik filmů denně a neustále se učím na muzice v nich.

Hlavních zdrojem mých informací je hudba jiných skladatelů. Nezajímá mě jen to, co píší, ale jakým způsobem a na kterých místech muziku používají. Způsob použití hudby ve filmu se mění, hledání vyváženosti zvuku a obrazu se neustále vyvíjí. To mě zajímá.

Viděl jsem: Mám možnost koukat se na zajímavé archívní němé filmy z let 1880 až 1917, na kterých jsou neuvěřitelné záběry třeba z ruského venkova nebo ruské šlechty. Jsou k tomu pouze titulky. Tímto se připravuji na muzikál Rasputin, abych to dílo mohl dokončit. Práce na takovém muzikálu je na čtyři až pět let.

Amplifier: Amplifier

Britská trojice Amplifier se nechala inspirovat zasněnou hudbou ostrovních skupin konce osmdesátých let. V jednotlivých kompozicích vytváří pevnou náladu, která je vyvedena na husté stěně kytarových motivů. Zpěv je jen jako přídavek pro zpestření, podstatnější je výraz. Zajímavé album je určeno pouze pozorným posluchačům.

Vydává BMG, 63:03

Baťa - rodina, která chtěla obout celý svět

Příběh rodinného podniku, který už celé století úspěšně spravují zástupci tří generací, natočila ve francouzské produkci česká režisérka Jarmila Bůžková. Zajímala se nejen o svědectví rodiny, ale i bývalých dělníků.

Tomáš Baťa založil na konci 19. století ve Zlíně vlastní ševcovskou manufakturu, brzy z ní vybudoval rozsáhlou firmu s filiálkami po celém světě. Druhá světová válka však rozdělila Baťovu říši na dvě části, všechny podniky na Východě byly znárodněny a ekonomický zlom byl doprovázen rozkolem v rodině.

Podnik Baťa ale přežil všechny sociální i politické otřesy 20. století a dosahuje zisků i dnes. Tomáš Jan Baťa se letos dožívá 90 let.

Vysílá ČT 2, v úterý ve 20.25 hod.