Hlavní obsah

Eileen Cooperová se pohybuje mezi nebem a zemí

Právo, Jan Šída

Britská malířka Eileen Cooperová, která do 28. února vystavuje obrazy v pražské Galerii Miro, má vztah i k českému výtvarnému umění. Jako profesorka na Royal College of Art v Londýně pedagogicky vedla malířku Mílu Fürstovou, jejíž díla vlastní členové skupiny Coldplay (dělala jim i booklet alba), Ozzy Osbourne i královna Alžběta II.

Foto: Jan Šída, Právo

Britská malířka Eileen Cooperová

Článek

Cooperová osciluje stylově mezi čistým naivismem, fauvismem a místy se dotýká (co do kompozice a témat) snového surrealismu. U nás jdou podobnou cestou třeba Iva Hüttnerová nebo Ema Srncová. Co se týká výtvarných technik, věnuje se nejvíce oleji na plátně, sítotisku, linorytu, dřevorytu nebo uhlu a pastelu. Díky širokému použití různých estetických forem se snaží překonávat tematické stereotypy.

Hlavní úlohy v jejích dílech mají lidé, nebo lépe řečeno výrazné tváře a modiglianovsky mandlové oči. Dynamika těl zobrazených figur pak korunuje celkový výraz. Někde ho navíc akcentuje netypická poloha těla, jinde zasazení do kontextu díla či barevného pozadí.

Foto: Repro archív umělkyně

Eileen Cooperová si ráda hraje se symbolikou antické doby (Nebe a Země).

Olej Flora kombinuje několik významových plánů. V prvním sedí na archaickém křesle štíhlá žena obklopená kvetoucími květinami. Pozadí tvoří pouze blankytně modrá plocha. Jako by si sedla proti letní obloze, nebo z ní dokonce vystupovala. Možná tím Cooperová naznačuje fakt, že římská bohyně jara a květů může sestoupit z oblohy blíž k nám.

Malířka si ráda hraje se symbolikou antické doby, ale vyjadřuje ji ryze soudobými prostředky. Olej Nebe a Země by bylo určitě možné pojmout velkolepěji, nicméně Cooperová v něm využila pouze obyčejné lidi. Žena se dotýká ruky muže sedícího na židli, ten drží v ruce oranžovou lilii. Představuje snad květina nějaký skrytý odkaz? Nebo spíš holub, letící tmavě modrým horizontem?

Je dobře, že malířka nestrká pozorovateli jasné odpovědi až pod nos. Provází ho sice po cestách, které vedou mezi nebem a zemí, ale sleduje ho jen z dálky a definitivní rozhodnutí přenechává jemu samotnému.

Reklama

Výběr článků

Načítám