Režisér Alex Proyas se spolu se scénáristou Jeffem Vintarem pokusil o určitý kompromis ve směru k filmu typu Blade Runner, zdůraznili akční scény, a tak leccos z originálu vymizelo.

Zůstal však základní příběh i tři zákony robotiky, které stanovil jejich vynálezce, geniální vědec Alfred Lanning (James Cromwell). Ukáže se, že nejdůležitější z nich - robot nesmí ublížit člověku - byl patrně porušen.

Příběh o vzpouře robotů v Chicagu roku 2035 tvůrci posunuli směrem ke thrilleru, a tak vyšetřování záhadné smrti geniálního vynálezce černým detektivem Johnem Spoonerem (Will Smith) obsahuje typické prvky tohoto žánru, včetně naznačeného vztahu k mladé vědkyni (Bridget Moynahanová), jež v knize není.

Film však nabízí zároveň i efektní obraz budoucnosti, a to především zásluhou odborníka na triky Johna Nelsona (Oscar za Gladiátora) podle návrhů Patricka Tatopulose. Všechny triky a efekty včetně obrazu robotů několikáté generace, kteří se již podobají člověku, působí úctyhodně i proto, že nejsou samoúčelné.

Režisérovi se podařilo natočit snímek, který možná zklame pravověrné ctitele Asimova, ale nezklame běžného diváka. Pro hollywoodské tvůrce je přece jen cílem natočit hlavně napínavou podívanou, což se ve snímku Já, robot podařilo. Stal se tak jedním z nejlepších sci-fi posledních několika let.