Hlavní obsah

Zmrtvýchvstání Leonarda DiCapria

Právo, Věra Míšková

Jeden z nejlepších režisérů současnosti, Alejandro Gonzáles Inárritu (21 gramů, Babel, Birdman), natočil svůj první historický velkofilm REVENANT Zmrtvýchvstání, který tento týden vstoupil do českých do kin. Do hlavní role obsadil Leonarda DiCapria – a dal mu tak velkou šanci, aby po již pěti neproměněných oscarových nominacích konečně dostal svou první zlatou sošku.

Foto: Cinemart

Leonardo DiCaprio v jedné ze svých životních rolí

Článek

Americký Divoký západ, rok 1823, situace jako vystřižená z libovolného westernu: skupina lovců kožešin je přepadena indiány na válečné stezce. Jejich šípy jsou přesné, vztek na bílé muže, kteří jim berou půdu i zvěř, zuřivý stejně jako pokřik. Jen menšina lovecké výpravy jejich útok přežije. Mezi nimi také Hugh Glass (DiCaprio), bílý muž se synem, který je tím jediným, co mu v životě zbylo po jeho zavražděné indiánské lásce. Má víc zkušeností než kdokoliv z výpravy, ale má i velký handicap v předsudcích řady bílých vůči rudým.

Poté, co Glasse napadne medvědice a on jen zázrakem nezemře na místě (žádný „taneční“ souboj Ribanny a Vinnetoua s medvědem rozhodně nečekejte!), podobnost s běžným westernem do značné míry končí.

Začíná příběh o úžasné houževnatosti a vůli přežít, příběh o otcovské a synovské lásce, o zradě a pomstě a také o divoké přírodě, kde úkryt v břišní dutině vyvrhnutého koně může být jedinou záchranou před zmrznutím.

Foto: Cinemart

Tom Hardy jako DiCapriův protivník Fitzgerald.

Ten, který vstal z mrtvých

Glass byl jedním z tisíců houževnatých mužů, kteří se podíleli na tehdejší hnací síle americké ekonomiky, obchodu s kožešinami. Ten dal zároveň vzniknout novým obchodním cestám, jež se staly základem rozvoje amerického Západu.

Muži se vydávali do neznáma, plavili se po nezmapovaných řekách, ztráceli se v bujných lesích, hledali vzrušení, dobrodružství a zisk v tvrdém souboji s domorodci, pro které byla tato země odedávna domovem.

Mnoho lovců zemřelo anonymně, ale Glass vstoupil do amerického folklóru, protože zemřít odmítl. Lidská zrada ho doslova zvedla z vlastního hrobu na cestu za zúčtováním i vykoupením. Stal se tím, který vstal z mrtvých.

„Glassův příběh klade otázky: Kdo jsme, když jsme všeho zbaveni? Z čeho jsme a čeho jsme schopni? Bylo pro mě důležité vyprávět o tomto dobrodružství s úžasem a přitom objevovat jak přírodu, tak lidskou povahu,“ říká Inárritu a DiCaprio dodává: „Příběh Hugha Glasse je legendou, ale Alejandro využívá tohoto folklóru, aby prozkoumal, co to opravdu znamená, když všechno hraje proti vám. Co je člověk schopný vydržet a co se stane, když to vydrží.“

Foto: Cinemart

Skutečnou postavu Jima Bridgera v chlapeckém věku hraje Will Poulter.

DiCaprio v divočině

Glass je DiCapriovou fyzicky nejnáročnější rolí a zároveň výkonem téměř beze slov. „Nalézám v tomto filmu silná témata: vůli žít a vztah k divoké přírodě,“ říká herec. „Hrál jsem spoustu postav, které byly neuvěřitelně výřečné, takže toto pro mě byla jedinečná výzva. Bylo to vyjadřování beze slov nebo v jiném jazyce. Bylo to objevování těch nejniternějších elementů základního instinktu přežít.“ Temným opakem cesty Hugha Glasse je pád Johna Fitzgeralda do paranoie, obviňování a hořkosti. Do této role Inárritu obsadil anglického herce Toma Hardyho. A říká o něm: „Tom hraje muže plného předsudků. Má raněnou duši, obává se druhých, není schopen zůstat otevřený a přijmout jinakost. Tom mu dodává finesu, kterou je obtížné najít. Je tak hezký, tak dobře stavěný, tak mocný a silný, ale zároveň dokáže být velmi slabý.“

DiCaprio o Glassově protivníkovi říká: „Fitzgerald je velmi zajímavá postava, protože rozumíte jeho motivaci. Muž, který nemá nic, a který doufal, že se stane součástí lukrativního podnikání. A najednou se všechny jeho plány během jediné vteřiny vytratily. Takže se snaží přežít. Zabít, nebo být zabit, to je oč tu běží.“

Najít krajinu a sychravé počasí, podobné tomu na americkém západě v roce 1823, nebylo snadné. „Trvalo pět let, než se našla ta pravá, lidmi nedotčená místa,“ vysvětluje Inárritu.

I pro filmaře tedy představovaly nebezpečí laviny stejně jako medvědi – každý den byl na natáčení bezpečnostní koordinátor pro případný střet s medvědem. A DiCaprio sice zvládl většinu kaskadérských výkonů sám (byl pohřben ve sněhu, chodil nahý v minus pěti stupních a skočil do ledové řeky), ale skutečný medvěd v sekvencích střetu s grizzlym přece jen nefiguroval. To bylo jedno z mála míst, kdy Inárritu využil digitální technologii. Až film uvidíte, pochopíte proč.

Reklama

Výběr článků

Načítám