Hlavní obsah

RECENZE: Důmyslně pojatá stínohra Ondřeje Šika

Právo, Jan Šída

První soubornou výstavu fotografa Ondřeje Šika (1944-1997) připravilo benešovské Muzeum umění a designu. Zaměřilo se na tvorbu méně známého tvůrce, který především dokumentoval zánik starého světa, který válcovala socialistická normalizace.

Foto: katalog výstavy

Šikova díla mají hlubokou symboliku (z cyklu Most, 1981-1983).

Článek

Šik ale není posmutnělým nostalgikem, zajímá ho především duchovní rozměr daných snímků, zaměřuje se na jejich přesahující význam. Sám okomentoval svůj cyklus Most jako výpověď o zániku města, o jednom z možných konců lidské práce a života.

Vystavovaná díla mají v sobě především hlubokou duchovní symboliku. Díváme se třeba na fotografii, na které celý horizont vyplňuje kulisa zdemolovaných mosteckých domů. Ubíhají k nekonečnu, zatímco v popředí smutně a osaměle trčí torzo dětského kočárku.

Napadne nás, že náhoda proti sobě postavila symboly starého a nového, zániku a naděje.

K abstraktní fotografii se tvůrce dostává spíše oklikou. Série Obrázky na zdi mapuje zajímavé detaily, které lze objevit na obyčejných městských zdech.

Zajímají ho nápisy na nich, praskliny, deformace i prohlubně, vytvářející na rozpraskané ploše fantaskní znamení či znaky. Některé jím viděné obrazce připomínají surrealistické či expresionistické obrazy.

Ondřej Šik je hluboce lidským fotografem, v kontrastu i symbióze světla a stínu hledá ten správný výraz, který přenáší na plochu fotografie.

Ondřej Šik: Ve stínu světla
Muzeum umění a designu Benešov, do 28. února

Celkové hodnocení: 65 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám