Knihy, u kterých je toto označení až skoro eufemismem. Příčky vedou „knihy“ takzvaných youtuberů a blogerů, převážně dětí a teenagerů natáčejících videa na YouTube, a omalovánky pro dospělé jedince. Zdá se tak, že už nejen nepotřebujeme alespoň minimálně přínosný obsah, ale dokonce ani písmenka.

Samozřejmě i nakladatelé jsou ve své podstatě byznysmeni, přestože je jejich polem produkt obecně vzato sofistikovaný, hodnotný a teoreticky celospolečensky přínosný. Teď však jako by zapomínali, že kniha má být něčím hodnotným a sofistikovaným, a ve velkém vydávají knihy youtuberů a omalovánky.

Poodstoupíte-li od omalovánek k bestsellerům, nabídne se vám pohled na letošní bestseller pro děti a mládež – knihu Já, JůTuber. Se skutečnou knihou má tato věc společný pouze výrobní materiál. Obsah je něco mezi nedávno zesnulým Bravem a okleštěným deníčkem interpretů.

Trend vydávání knih blogerů se uchytil v zahraničí v takové míře, že kniha Girl Online youtuberky Zoe Sugg se stala nejprodávanějším světovým debutem roku 2014, a to navzdory zcela chatrné kvalitě i faktu, že Sugg není skutečnou autorkou, ale pouze inspirátorkou příběhu. Knihu za ni napsal někdo jiný. Čtenářům to však nevadí a druhý díl už opět láme rekordy v prodejnosti. Pokud J. K. Rowlingová přiměla děti znovu číst, tato kniha je to dost možná odnaučí. Její obsah totiž tvoří jakési výpovědi, deníčkové záznamy a vzletná moudra youtuberů, doplněné takovými informacemi, jako je vysvětlení vulgárních výrazů užívaných na internetu.

Nemnoho obsahu je doplněno fotografickou dokumentací jednotlivých účastníků, přičemž jde o kompilaci snímků, na kterých se fotí mobilním telefonem v zrcadle či prostě sami sebe díky tzv. selfie. Celý komplet je zahalen do jakési zprzněné formy jazyka, která má pravděpodobně napodobit běžnou mluvu dnešních teenagerů. Středoškolsky a výše vzdělanému člověku ale tato jazyková mutace téměř zamezuje textu porozumět.

Z jedné stránky lze na celou věc nahlížet pozitivně, recipientem knih jsou děti a teenageři, nejčastěji ve věkovém rozmezí 12 až 19 let, prodeje jsou astronomické, proběhlo už několik dotisků. Bohužel je však obsah natolik pokleslý a nehodnotný, místy až vulgární, že fakt, že se jedná o knihu, je asi tak hodnotný, jako by byl vyryt na hliněné destičce.

Děti a teenageři se zajímají o fenomén youtuberů, co předvádějí na akcích je děsivé, tlačí se, omdlévají. Bylo by však přinejmenším příhodné držet odstup od knižního trhu.

Kniha by měla i nadále zůstat něčím, co má smysl a obsahuje prvky civilizované společnosti. Příčky bestsellerů letošních Vánoc nám tak ukazují, že o knihu samotnou zájem skutečně upadá, uspokojíme se s pár minutami vybarvování a dětem dáme polobulvární snůšku obrázků s vysvětlivkami vulgarit.

Nezbývá než pevně doufat, že příští rok to bude znovu Dan Brown nebo jiný bestsellerista, kdo obrátí pozornost čtenářů zpět ke knize jakožto hodnotnému artiklu.