Co znamená nový cirkus pro vás?

Pro mě jako umělce ten termín neznamená nic. Je pouze cirkus, který rozvíjí, zachycuje a znovuobnovuje vynalézavost a výjimečnost své doby - tygři a žirafy už dnes nejsou exotičtí, můžeme je vidět v jakékoli televizi. Nová exotika, to je radikální intimita: odhalování vnitřních nestvůr, které nás obývají. Členové Cahin-caha se jako krotitelé tygrů v minulém století pokoušejí zápasit a zkrotit vnitřní krutosti a surovosti divokých posedlostí, nezkrotných tužeb a bouřných strachů.

Sice se tomu vyhýbáte, ale jste řazen do nového cirkusu. Nebo ne?

Jsem plod hnutí zvaného nový cirkus. Jsem ale člen "druhé generace" - ne zakladatel "hnutí nového cirkusu". To již existovalo, když jsem já divadlo dělat začal. Svou práci bych spíš nazval Extrémně Fyzicky Riskantní Divadlo.

Nový cirkus, to ale není jen divadelní forma, ale hlavně umělecký názor a životní styl. Hrajete ve stanech nebo v přírodě, neustále cestujete. Vlastně jste novodobí nomádi.

To je fakt. Posledních deset let jsem skutečně - co se cestování a způsobu vystupování týká - "tradiční" cirkusák. Vystupujeme ve stanu, kulisy a rekvizity převážíme náklaďáky, na bydlení používáme karavany. Nomádský styl života a šapitó, to je pro mě ten základní cirkusový prvek, který jako umělec využívám.

Termínu cirkus se tedy nebráníte?

Slovo cirkus je odvozené ze slova circle - kruh: forma rituálního shromáždění magiků. Definice magie je "transformace energie".  Způsoby, jak dosáhnout této transformace, mění směr. Pokud takto chápeme slovo cirkus, pak se mu nebráním.

Jaký máte vztah k Česku? Pokud vím, nevystupujete zde poprvé?

V posledních letech jsem zde poměrně často, učil jsem dokonce v ateliéru Ctibora Turby na HAMU. A hrál jsem zde také několikrát, jako sólista i se skupinou, ne však pod vlastním stanem. Poprvé jsem přišel do Prahy v září 1990, necelý rok po revoluci. Hledal jsem své slovanské kořeny a objevil Ctibora Turbu. Setkání s Ctiborem Turbou ovlivnilo můj pohled na klaunství a dalo mi mnohé podněty do mého dalšího životního i uměleckého směřování.

Jaký obraz vám vytane jako první na mysli, když se řekne Praha?

Má první návštěva: přistávám ve 2.30 ráno uprostřed strašlivé bouřky.