V té době vymýšlel módní kreace Knížák. Nic mu nebylo proti srsti více než uniformita. Zajímaly ho jásavé barvy, uspořádané geometricky nebo v podobě pestrých květů a ornamentů. Nejen díky zvláštnímu tvarování v jeho oděvech ženy i muži vypadali na ulicích i ve společnosti skoro jako Marťani.

Na počátku 70. let vstoupil do výtvarníkových představ i sex. Vše u žen bylo zahaleno, dokonce až upjatě, jen prsa byla zcela obnažena. A je co obdivovat, protože Knížáka obklopovaly modelky s přirozeným půvabem. Projektoval i společné oděvy pro milenecké dvojice. Ráno se muž a žena oblékli a oděv jim nedovolil, aby se od sebe vzdálili, byť jen na pár decimetrů, dokud se zase večer nesvlékli.

 Knížákův šperk připomínající část rytířského brnění.

Knížákův šperk připomínající část rytířského brnění.

FOTO: repro knihy

Mnohé je v knize připomenuto kreslenými návrhy, oděvy jsou dokumentovány dobovými fotografiemi, které byly vyčištěny a digitalizovány. Knížák věnoval pečlivou pozornost i šperkům a líčení. Jeho šperky, často ve tvaru blesku, překrývaly část obličeje s tím, že se zavěšovaly na temeno hlavy, ucho i nos, některé tvořily drátěné objekty a upevňovaly se na nahé dívčí tělo. Být oblečena pouze do drátů bylo prostě „in“ a Knížák věděl, jak vše kolem svůdné dívky umělecky obmotat. Některé šperky zase vypadaly jako část brnění.

Také v líčení neuznával pravidla. Barvou pokryl tvář i celé obnažené tělo. Někdy to působilo expresivně křiklavě, jindy vyváženě a harmonicky. Jeho boty připomněly burgundskou módu pozdního středověku: každá měla jinou barvu a občas i jiný tvar. Kniha je vzkaz o době a lidech pražského jara, normalizace i Gorbačovovy perestrojky. Byla vydaná pouze anglicky v nákladu 500 kusů. Vytvořena byla s výtvarným vkusem a je vzorovým příkladem toho, jak by publikace o módním návrháři měla vypadat. Snad se dočkáme i dalšího dílu o Knížákově nábytku a užitém umění.

Milan Knížák, Fashion Is a Message 1960–1988
Praha 2015, 550 stran, cena 1800 Kč

Celkové hodnocení: 90 %