Protagonisté slavné Shakespearovy tragédie Hamleta jsou tak v duchu autora loutky manipulované osudem. Pode newyorských Timesů je dánský princ adaptátora, režiséra a herce Víta Hořejše "sexy hrdinou mezi Williamem Hurtem a Johnem Lennonem".

Loutkové divadlo naživo slaví ve světě úspěch

Hamletovy monology jsou proměněny v songy, které Ben Seessel zkomponoval ve stylu písní Leonarda Cohena. V pražském představení zazní hudba v provedení klavíristky Pavly Schoenové.

V inscenaci kromě Víta Hořejše účinkují herci Deborah Beshaw, Stephan W. Kolbert a Theresa Linnihan, design loutek je dílem Jakuba Krejčího. Skupinové scény jsou hrané miniaturními loutkami pro rodinná divadla, pro soubor je vyrobil Miloš Kasal.

"Naše divadelní společnost vychází z tradičního i netradičního pojetí loutkových představení," říká Vít Hořejš, jehož ansámbl má dále na repertoáru i tituly jako Život a doba Lee Harveyho Osvalda (uvedeno v legendárním newyorském divadle La MaMa v květnu a červnu jako poslední inscenace před příjezdem do Prahy), Johannes Doktor Faust (2000), Rusalka (1999) nebo Golem (1997).

Kromě České republiky a USA, kde soubor vystupoval např. v Metropolitan Museum of Art, Lincolnově centru či Světovém finančním centru, se účastní i mezinárodních festivalů v Evropě a Asii.

Mezigenerační šarvátky na ironickou notu

Ve středu a ve čtvrtek zahraje na Hradě liberecké Divadlo F. X. Šaldy Shakespearovu komedii Konec dobrý, všechno dobré. V překladu Jiřího Joska ji nastudoval režisér Jan Kačer a představí se v ní Ladislav Dušek, Tomáš Impseil, Václav Helšus, Milena Šajdková, Jana Stryková, Jiří Doseděl a Štěpánka Prýmková.

"Hra z roku 1603 zahájila éru zralých komedií, plných ironie a sarkasmu, groteskních šaškovských výstupů i smutného humoru, dobrodružných vylomenin mládí a pošetilých triků stáří," říká dramaturg Martin Urban.

O co v této málo známé komedii vlastně jde? Ona ho miluje a chce za každou cenu. On ji má rád, ale nemiluje ji. Jeho matka však její lásce přeje. On si myslí své a ona také. Mladí a staří se střetnou v názorech na lásku, válku, věrnost, čest, poctivost i svobodu.

"Tahle hra je opravdu trochu hořká, plná ironie a sarkasmu," říká režisér Jan Kačer, který pokládá titul o rozostření hranice mezi dobrem a zlem za velmi aktuální. "Ale komedie nemusí být zákonitě bezbřehou srandou. Přesto je to stále velmi úsměvná podívaná," dodává Kačer.

Od pátku 27. 8. se na Pražský hrad vrací inscenace Romea a Julie v režii Martina Huby.