Rozhodně nejzajímavějším filmem tohoto týdne (a mnoha předešlých týdnů) je český snímek VATERLAND - LOVECKÝ DENÍK. Bohužel, abyste z něj něco měli, neměl bych vám toho o něm příliš mnoho říkat...

Zpočátku to vypadá, že se děj filmu odehrává v současnosti v Čechách, ale průběžně se ukazuje, že možná ani jedno z toho není pravda. Partička lidí (mj. Karel Roden) přijíždí na polorozpadlé sídlo, v jehož okolí žijí vesničané mluvící neznámým jazykem. Po krátkém seznámení s okolím a po divných uvítacích obřadech se rozhodnou, že si vyrazí na lov kostrounů, jako to dělávali jejich předkové. Že nevíte co je to kostroun? Já taky ne. Ale všichni ve filmu to evidentně vědí, protože se nediví tomu, že jdou lovit kostrouny, ale spíš tomu, že kostrouni v okolních lesích za ta léta ještě nevyhynuli...

O VATERLANDU se dá zdařile psát, že je to "směs X, Y a Z". Například bych mohl napsat, že jde o směs ZÁHADY BLAIR WITCH, TAJEMSTVÍ HRADU V KARPATECH a starších úchyláren Juraje Herze. Není to horor a není to komedie, ale od každého v něm je kousek a úchylárna je to maximální. Členové "výpravy" si prohlížejí speciální "lovecké nástroje", domorodý průvodce vysvětluje (prostřednictvím tlumočníka), že má doma "dlouhosrstého dutiče", pak přichází lov, značkování, vypuštění, objevení, zmizení, navrácení, vyvrcholení a kataklyzma.

Debutující scenárista a režisér David Jařab jednak výborně zvládá technické aspekty natáčení (po všech stránkách maximálně působivá atmosféra i přes evidentně omezený - rozuměj "český" - rozpočet), ale především má jasnou vizi a za tou si dokáže jít. To, že se jeho vize mírně rozchází s mou, není jeho chyba nebo problém. To, že příběh místy přestává existovat a že značnou část filmu nemůžete "pochopit", pouze ho můžete nějak "interpretovat", bylo tvůrcovo jasné umělecké rozhodnutí a díky mu za ně.

Bohužel, já nepatřím zrovna mezi fanoušky Lynchových artfilmů (moje definice artfilmu: Pokud bych náhodně prohodil scény v posledních 10 minutách, vyznění filmu by se pro mě nezměnilo). Takže VATERLAND, i když ho považuji za letošní nejlépe vymyšlený a režírovaný český film, pro mě není opravdovou bombou - stejně jako Lynchovy filmy. Ale i tak vám ho doporučuji.

To o filmu KRÁL ARTUŠ z produkce Jerryho Bruckheimera se zaplaťpánbůh můžu rozepsat podrobněji...

Král Artuš

Úvodní titulek tvrdí, že film vznikl na základě historických skutečností. To je nesmysl hned z několika důvodů. Především se historikové ani zdaleka neshodují v tom, zda Artuš vůbec někdy žil, natož v detailech jeho původu a života. Jakousi "třešničkou na dortu" je skutečnost, že film se odehrává v době, o které se historicky ledacos ví a film je s těmito fakty často v příkrém rozporu (jak jsou vystrojeni koně, jaké zbraně se používají, ze které světové strany byla Anglie napadena atd...)

Tím pádem tedy můžeme odmítnout argumenty filmařů "takhle jsme to natočili, protože to tak bylo" a můžeme se pouze divit, proč se rozhodli legendu o králi Artušovi natočit zrovna následujícím způsobem:

Král Artuš byl ve skutečnosti (tedy podle filmařů) římský velitel, který někdy v pátém století našeho letopočtu velel v Británii partě svých "rytířů". Ti byli ve skutečnosti příslušníky porobených kmenů někde z východu Evropy a museli mnoho let Římanům sloužit. Byli vpodstatě římskými otroky, ale Artuš se s nimi kamarádil, jednal s nimi na rovinu atd., atd... Nejzajímavější na tom celém je, že Artušovi rytíři mají svůj "domorodý bojový pokřik", který zní občas "Ruš!", občas "Ras!", ale ve scénáři je psáno "Rus" - což by mohlo znamenat, že Artušovi rytíři (kteří vlastně nebyli rytíři) bojovali za Matičku Rus!

Ale zpět k ději: Rytířům končí jejich mnohaletá římská služba a mají se vrátit do svých domovů. Předtím ale musí v Anglii splnit poslední úkol. Ze severu útočí Sasové a vyvražďují domorodé Angličany (jejich správné české označení je pravděpodobně "Borytové", poněvadž jsou pomalovaní modrým borytem). Artuš s rytíři se vydávají na nebezpečný sever Anglie, aby zde zachránili jistého pohlavára. To se jim podaří a prchají s ním zpět na jih, ale v pátách jsou jim brutální Sasové, které vedou Stellan Skarsgard a Til Schweiger. A nezbývá mi než konstatovat, že tito dva patří k nejzajímavějším (a rozhodně k nejvíc "cool") postavám filmu a je škoda, že na plátně nejsou víc:

Cestou někde z vězení osvobodí krásnou Borytku Guinevru, spojí se s Boryty proti Sasům a posléze s nimi svedou lítý boj (tedy hrstka rytířů plus domorodci versus několik tisíc drsných Sasů).

Po KRÁLI ARTUŠOVI jsem opravdu dlouho přemýšlel, jak mohlo někoho napadnout napsat takovýhle scénář. Jak mohl někdo vzít slavnou pohádkovou legendunadpřirozený mýtus a udělat z toho něco přízemnějšího než STATEČNÉ SRDCE? Merlin je divný zarostlý špinavý děda (shodou okolností otec umyté nezarostlé Guinevry), milostný trojúhelník Artuš - Lancelot - Guinevra neexistuje, Svatý grál neexistuje, Camelot (ani žádný jiný zámek) neexistuje... Proč se tedy tato pseudohistorická podívaná jmenuje "Král Artuš"?

Guinevra (Keira Knightleyová) je roztomilá na pohled (i když má ve finále nešťastný "odvážný" kostým, ve kterém je vidět, že vůbec nemá prsa), Artuš a ostatní rytíři také nejsou špatní (i když jsou občas nevýrazní a pletou se vám). Jenom díky profesionalitě režiséra Antoina Fuquy (TRAINING DAY, SLZY SLUNCE), kameramana, skladatele atd. není výsledek k smíchu, nýbrž "celkem ucházející". Ale opravdu nechápu, jak mohli ten scénář napsat takhle - není ani magický ani bruckheimerovsky velkolepě akční...

Premiéry týdne

Kromě dvou výše zmíněných filmů má premiéru ještě romantická komedie TÁTA NA PLNÝ ÚVAZEK. Tento film mě obrovsky zklamal, vzhledem k tomu, že ho natočil legendární Kevin Smith (DOGMA, FLÁKAČI, JAY A TICHEJ BOB VRACÍ ÚDER atd...). Jeho filmy byly vždycky břitké a rozjívené, ale tahle historka o Benu Affleckovi, který se musí po smrti manželky starat o malou dcerušku, je naprosto standardní, nenápaditá a ne moc dobře režírovaná záležitost spíš pro dámy ve středním věku. Rád bych si namlouval, že ve skutečnosti je v celém filmu ukryta nějaká brutální pointa, ale unikla mi...

Ve zkratce...

Na této stránce najdete velmi zajímavý a rozsáhlý materiál o filmové hudbě a o názorech různých slavných filmových tvůrců na ni.

Ještě k filmové hudbě: Tady si můžete poslechnout první ukázku z Vangelisova soundtracku k filmu Olivera Stonea ALEXANDR VELIKÝ. Ta hudba mi připadá strašná, ale podobně strašné mi připadalo i 1492 - DOBYTÍ RÁJE, když jsem je slyšel poprvé...

Tady najdete pár prvních pracovních obrázků z nového filmu od tvůrce LILO STITCH (posledního dobrého animovaného filmu od Disneyho). Půjde o dobrodružství superpsa, kočky a přerostlého králíka s názvem AMERICAN DOG.

Nejsem si přesně jistý, jestli to spadá do kategorie "neslavný konec filmové legendy" nebo spíš do kategorie "slavná filmová legenda ani na konci kariéry neztrácí smysl pro humor", nicméně Burt Reynolds ve své nejnovější filmové roli vypadá takhle.

Do FFFILMu patří filmy všech žánrů. Proto se nestydím vás upozornit na tuto stránku japonského pornoherce, který vymyslel novou sexuální polohu "Helicopter fuck"! Stránka samotná není nijak urážlivá, pokud vás neuráží slovo "fuck" a extrémně špatná anglická gramatika.