Aukční síň se už před dražbou dotazovala Národního památkového ústavu, zda je obraz zapsán jako kulturní památka. Tehdy ještě dostala zápornou odpověď. Později ale ústav dospěl k závěru, že Tvar modré se stal památkou v roce 1997 jako součást širšího konvolutu – takzvané Waldesovy sbírky.

Firma Adolf Loos Apartment and Gallery požádala ministerstvo kultury, aby ochranu zrušilo. Když neuspěla, podala žalobu k Městskému soudu v Praze. Argumentovala v ní tvrzením, že původní rozhodnutí z roku 1997 je od počátku neplatné, nekonkrétní, chybí v něm odůvodnění. Není prý vůbec jasné, zda se skutečně týká draženého plátna.

Vystavení by muselo povolit ministerstvo

Firma poukazovala také na omezení vlastnických práv nového majitele obrazu, který s ním nemůže volně disponovat. Městský soud v Praze ale rozhodl, že ochrana kulturních památek je běžnou součástí právních řádů demokratických států. „Jinak než s určitým omezením vlastníka není možné ochranu kulturních památek vykonávat, přičemž tato omezení nejsou samoúčelná a je jimi sledována pouze ochrana kulturních hodnot,” stojí v rozhodnutí z loňského června.

Městský soud také uvedl, že vydražitel samozřejmě může dílo vystavovat i v zahraničí, a to i dlouhodobě. Podle zákona o státní památkové péči však musí získat souhlas ministerstva kultury. Navíc městský soud označil žalobu za opožděně podanou. Ani v kasační stížnosti firma podle NSS závěr o opožděnosti žaloby nijak nevyvrátila.

NSS také konstatoval, že řízení o zrušení prohlášení věci za kulturní památku z „mimořádně závažných důvodů” není opravným prostředkem proti původnímu rozhodnutí o prohlášení věci památku. „Prostřednictvím tohoto postupu lze zrušit památkovou ochranu pouze do budoucna, pokud nastaly mimořádně závažné okolnosti, které odůvodňují změnu původně přiznaného statusu. Nelze jím však přezkoumat zákonnost původního rozhodnutí o prohlášení věci za kulturní památku ani důvody, na nichž stojí,” uvedl soudce zpravodaj Jan Passer.

Kupkův Tvar modré dosud drží rekord českých aukcí. Právě Kupka se z českých autorů prodává nejlépe, a to i v zahraničí. Jeho Studie na červeném pozadí se v roce 2013 v Londýně prodala za 58 miliónů korun.