Gratias jako zkušený hudební publicista velmi dobře ví, že u encyklopedických publikací vždy hrozí akutní nebezpečí zahlcení fakty, jmény a čísly. Proto je třeba danou látku odlehčit a vybrat to nejzásadnější.

Elektrická kytara zničila komunismus

Autor začíná dvoustranou dobových citací a postřehů. Když neznámý komunistický funkcionář někde tvrdil, že rokenrol je ideologická diverze vůči lidově demokratickým státům východní Evropy, tak je třeba bez skrupulí říci, že měl pravdu. Stará teze přece říká, že elektrická kytara zničila ve východní Evropě komunismus.

Kniha může čtenáři přinést i mnohá překvapení. Například sourozence Hanu a Petra Ulrychovy dnes mnozí považují za neškodné folkrockové písničkáře. Ale publikace prozradí, že začátky sourozenců byly striktně beatové a jejich nevázaná image připomínala vizáž americké skupiny Mamas and Papas.

Kapela Synkopy 61 by neudělala na začátku sedmdesátých let tím, jak vypadala, ostudu v žádném psychedelickém klubu na předměstí Londýna. A členové skupiny Bronz měli na svou dobu opravdu tak výstřední účesy, že je musel stavět policajt na každém rohu.

Je dobře, že autor neulpěl striktně v brněnských reáliích. Zaměřil se i na přesahy mimo město a kraj. Brno bylo totiž vždy velkou líhní talentů, které někdy přesáhly region a vydaly se udělat štěstí do světa.

Zřejmě nejdál svou kariéru dotlačil bubeník Martin Škaroupka, který sedí na stoličce v renomované britské kapele Cradle of Filth.

Publikace Decibely nad Brnem není rozhodně vyčerpávající encyklopedií, je spíše vhledem do doby, kdy dlouhé vlasy a kytara byly něco jako rituální znaky městských kmenů.

Petr Gratias: Decibely nad Brnem
Jota, 208 stran, cena 398 Kč

Celkové hodnocení: 70 %