Pražský koncert proběhne v Lichtenštejnském paláci a publikum si vyslechne mimo jiné skladby z filmů Hamlet, Jak se vám líbí nebo Mnoho povyku pro nic. Doyle Právu poskytl rozhovor nejen o Shakespearovi, ale třeba i o Harrym Potterovi.

Budete koncertu své hudby na Letních shakespearovských slavnostech přítomen?

Ano, protože Prahu miluji. Je to nádherné a nesmírně muzikální město. Koncert bude navíc výjimečný tím, že na něm zazní i mnoho skladeb, které jsme předtím naživo nikdy nehráli. To bude případ velké části hudby večera a myslím, že Praha je úžasné místo pro to, aby se to uskutečnilo. Bude to můj koncertní program pro budoucnost. Organizátoři mě už minulý rok pozvali, abych vystoupil v Rudolfinu, což je úžasný koncertní sál. Hrál jsem tam některé shakespearovské skladby a udělalo to na mě takový dojem, že jsem chtěl spolupracovat i do budoucna a na Letní shakespearovské slavnosti se vrátit.

Zahrajete skladby, které vznikly pro filmové adaptace Shakespearových děl režiséra Kennetha Branagha. První film, na kterém jste s ním spolupracoval, byl před více než dvaceti lety Jindřich V. Jak na to vzpomínáte?

Pamatuji si tu práci velmi dobře, protože jsem na ni pyšný. Byla to má první práce na filmové hudbě. Bylo štěstí, že se ten film stal populární a jeho hudba byla skvěle přijata. Pražský večer bude ale oslavou hudby ze všech děl, která jsem pro Kennetha za posledních dvacet pět let udělal. Včetně Jindřicha V.

Když pracujete na hudbě pro film podle Shakespearovy tvorby, vycházíte spíš z originálu, nebo je pro vás zásadním výchozím bodem pouze scénář?

Vždy se pečlivě seznámím s původní hrou, i když scénář filmu je obvykle výrazně zkrácen. S výjimkou Hamleta, kterého Branagh natočil v nezkrácené verzi. Nicméně poté už jako skladatel pracuji se scénářem a záběry, protože musí naplnit vůli filmu. Musím respektovat jeho dynamiku a hudbou doplnit vizuální část. Hudba musí souznít s barvou obrazu a výkony herců. Je třeba se vzdát vlastní představy a sloužit filmu.

Většina herců si chce jednou v životě zahrát Romea nebo Julii. Máte jako skladatel hudby podobný pracovní sen?

Ano, bylo by krásné společně filmově zpracovat i tento příběh. Ale sny se postupně plní. Zrovna jste mě zastihla při studiu textů Zimní pohádky, která bude uvedena na podzim v Londýně jako divadlo. Budou v ní hrát Judi Denchová i Branagh. Moc se na to těším.

Liší se pro vás práce na shakespearovských adaptacích od ostatní práce?

Jako skladateli mi dává možnost se nechat inspirovat některými z nejlepších her, jež kdy vznikly. Výkony herců, které v těchto filmech hrají, mě také inspirují. V Shakespearově jazyce se skrývá mnoho nádherné hudby. Je v těch dialozích vrozená.

Za hudbu k filmům Rozum a cit a Hamlet jste byl nominován na Oscara. Co to pro vás znamená?

Když se vám dostane uznání od kolegů a dalších skladatelů, je to čest. Pro mě to bylo o to radostnější, že herečka a scenáristka Emma Thompsonová, která pracovala na Rozumu a citu, a Kenneth, jenž režíroval Hamleta, jsou moji dobří přátelé a oba jsou zásadní součástí filmů.

Jaký soundtrack, který jste vytvořil, byl nejúspěšnější?

Z pohledu prodejů to byl asi Rozum a cit. Prodalo se ho neobvyklé množství. Ale musím říct, že o tohle jsem se nikdy nestaral.

Složil jste hudbu k filmu Harry Potter a ohnivý pohár. Jaké to bylo?

Bylo úžasné být součástí tak celosvětově úspěšného filmu. Byla pro mě čest, že mě oslovili a že můj hlas mohl být přítomen. Bylo hezké navázat na práci Johna Williamse, který dělal muziku k předešlým filmům s Harrym Potterem. Je to výjimečný skladatel.

Jak dlouho vám práce na hudbě pro jeden film zabere?

To záleží na filmu. Někdy se mi podaří udělat celou práci třeba i za dva týdny, ale zrovna na Potterovi jsem strávil více než rok. Rok a půl jsem pracoval na hudbě k nové Popelce.

Viděl jste v poslední době film, který vás obzvlášť zaujal svou hudbou?

Nedávno jsem se díval na Kmotra. Hudba od skladatele Nina Roty je fantastická. Jinak ale nemám moc na sledování filmů v poslední době čas.