Film začíná scénou, ve které se Joel (Jim Carrey) probudí doma v posteli. Okamžitě máte dojem, že tohle bude neobvyklý film. Carrey je totiž neupravený, se strništěm, kameru někdo drží v ruce a "dokumentárně" s ní klepe tak, aby bylo vidět, že ji drží v ruce, a k tomu hraje velmi nezávislá minimalistická hudba (klavír a nějaký ten smyčec, obojí trochu falešné). Joel vyjde z bytu, dojde na nádraží, ale místo aby se vydal do práce, skočí na poslední chvíli do jiného vlaku, který jede do jakéhosi zapadákova na břehu moře. Přitom celou dobu slyšíme jeho vnitřní hlas, kterým nám vysvětluje, že nechápe, proč se tam vydal, protože přece nikdy nebyl impulzivní. Když se tam prochází, po (zasněžené) pláži, narazí na Clementine (Kate Winsletová) a cestou zpátky se s ní seznámí. A začne divný vztah, protože Clementine je maximálně excentrická a exhibicionistická, zatímco Joel je totálně uzavřený a nesmělý.

Asi po čtvrthodině filmu (a zamilovanosti) přijdou úvodní titulky a my se dozvíme, že Joel zašel za Clementine do práce a ta se chovala, jako by ho vůbec neznala. Načež Joel zjistí, že společný přítel jeho a Clementine má doma kartičku s nápisem "Clementine si nechala Joela vymazat z paměti. Prosím, už se před ní nezmiňujte o jejich vztahu. Lacuna."

A tak se Joel dozví o společnosti Lacuna, která lidem vymazává z hlavy nepříjemné vzpomínky. Joel se rozhodne, že si nechá Clementine vymazat z hlavy také. Tím končí část filmu, kterou bych pracovně nazval "první dějství" a začíná část, kterou bych překvapivě nazval "dějství druhé". V něm jsme svědky toho, jak Joel spí, zatímco mu zaměstnanci Lacuny (u něj doma) vymazávají Clementine z paměti...

Možná se divíte, že takhle detailně popisuji děj filmu, ale věřte mi, že předběžná znalost zápletky v tomto filmu rozhodně není na škodu, spíš naopak. Se začátkem "druhého dějství" (přibližně 30. minuta filmu) totiž nastane kritický okamžik, kdy vám děj filmu do sebe začne zapadat a pokud ne, můžete to celé vzdát, protože následně už nepochopíte vůbec nic. Věci, které jste viděli v "prvním dějství" se totiž ani zdaleka neodehrávaly v "obvyklém pořadí". Například celá úvodní scéna "seznámení na pláži a zamilovanosti" se ve skutečnosti odehrává chronologicky až téměř nakonec, po všem ostatním, co ve filmu uvidíte - tj. jde už o jejich druhé seznámení v pořadí, aniž by o tom oni věděli!

To ale není nic proti "druhému dějství" (t.j. většině filmu), které se odehrává uvnitř Joelovy hlavy v průběhu vymazávání vzpomínek na Clementine. Joel si ve spánku vzpomíná na různé věci, které s Clementine zažil, přičemž mu Clementine z těch vzpomínek začne mizet a Joel si uvědomí, že na ni zapomenout nechce a protože se nemůže probudit, začne vymýšlet, jak Clementine "ukrýt" v oblasti svých vzpomínek, kde ji Lacuna nenajde a nevymaže.

Druhé dějství je navíc prokládáno záběry z Joelovy ložnice, kde sedí chlapíci a děvče z Lacuny (Mark Ruffalo, Elijah Wood, Kirsten Dunstová) u počítače, dohlížejí na mazání Joelovy paměti a povídají si. Joel ve spánku vnímá útržky jejich konverzace, což se mu promítá do jeho snů a vzpomínek, což ovlivňuje jeho bloudění vlastními vzpomínkami a představami...

Ano, VĚČNÝ SVIT NEPOSKVRNĚNÉ MYSLI je opravdu maximální trip a pokud na něj nechcete chodit vícekrát, vřele vám doporučuji aspoň dobře pochopit to, o čem píšu v tomhle článku...

Ve filmu tedy není chronologicky znázorněno vlastně nic (trochu se můžete orientovat pouze podle aktuální barvy vlasů Clementine) a většina "druhého dějství" se odehrává uvnitř Joelovy hlavy, takže přestává fungovat i základní logika a je nahrazena "snovou logikou". A ta je ztvárněna naprosto geniálně a (aspoň v mém případě) přesně zachycuje ten zvláštní stav, když se vám něco zdá. Joel si například vybaví vzpomínku, ve které viděl jistého člověka zezadu a nyní by potřeboval vědět, kdo to vlastně byl. Uvnitř své vzpomínky k němu tedy přistoupí, násilím ho otočí a zjistí, že jeho hlava má na obou stranách zátylek a žádný obličej! A takových věcí jsou ve filmu tuny a (ve "druhém dějství") téměř nepřetržitě! A nezapomínejme, že při tom bloudění vzpomínkami Joel stále "prchá" před Lacunou, která mu ty vzpomínky vymazává, což je opět geniálně znázorněno tím, že Joelovo okolí prostě postupně mizí.

Z dosavadního popisu (pokud nechápete, přečtěte si ho znovu!) se může zdát, že VĚČNÝ SVIT je něco ve stylu TOTAL RECALLU nebo VÝPLATY, nebo případně JAK PŘICHÁZEJÍ SNY. To je dojem zcela mylný! Bizarnost film je ještě prohloubena tím, že je velice "lidský", intimní, plný citů a velmi, velmi "nehollywoodský". I když jsou v něm opravu tuny digitálních triků (díky tomu, co se děje ve snech), všechno je natočen v "minimalisticky neokázalém" stylu a všechny postavy jsou brutálně realistické. Lacuna není žádná superfirma, ale spíš malá partička pochybných existencí, které nemají pracovní morálku a při tak závažné práci, jakou je vymazávání něčích vzpomínek, se věnují chlastání a kurvení, což vede k tomu, že dojde ke komplikacím a následně... No ale to už opravdu nemůžu vysvětlovit ani kdybych chtěl... A kromě toho, Elijah Wood využij Clementininých vzpomínek na Joela k tomu, aby ji začal balit! Ještě pořád sledujete?

Základem tohoto podivného filmu je scénář Charlieho Kaufmana, který napsal například V KŮŽI JOHNA MALKOVICHE, ADAPTACI nebo SLEZ ZE STROMU. VĚČNÝ SVIT režíroval Michael Gondry, který natočil také SLEZ ZE STROMU a musím říct, že tentokrát režíroval mnohem, mnohem mnohem lépe! Dokonce o tolik lépe, že se leckdo domnívá, že do režie hodně mluvil sám Kaufman.

To, že film funguje, závisí do značné míry na Jimu Carreym. Ze začátku to vypadá, že byl obsazen hlavně kvůli tomu, že Jima Carreyho by v podobném filmu nikdo nečekal. Později se ale ukáže, že musel být obsazen i kvůli svým hereckým schopnostem, protože toho po něm scenárista chtěl opravdu hodně - například hrát šestileté dítě.

Výborní jsou ale i ostatní herci. Nejen Winsletová, ale i "lidé z Lacuny". Časem totiž zjistíme, že i to, co se při Joelově snění děje "v reálném světě" má podstatnou zápletku, která směřuje ke svému rozuzlení!

Jak tak koukám, většina toho, co jsem napsal, se vlastně nevyjadřuje k tomu, jestli jde o dobrý film, ale spíš k tomu, o čem tenhle film je a jak na diváka působí. Je to geniálně vymyšlená mnohorozměrná skládačka, která se vyřešit, ale není to snadné a nejsem si jistý, jestli to řešení je zábavné. Myslím, že nemám špatné kombinační schopnosti, ale "zápletku" VĚČNÉHO SVITU jsem pořádně pochopil až při druhém sledování filmu. A teprve pak jsem mohl začít uvažovat o tom, co mi vlastně tenhle film dal a jaké emoce ve mně vyvolává.

Takže, tenhle film vám rozhodně doporučuji, pokud se nebojíte v kině přemýšlet a opravdu se soustředit na to, co se na plátně děje!

P.S: Film má opravdu vydařené české oficiální stránky. Ano, vím, že jde vpodstatě o přeložené americké stránky, ale jsou přeloženy kvalitně a vtipně, což v našich končinách zdaleka není obvyklé...

Premiéry týdne

Ve čtvrtek mají premiéru ještě další dva filmy: Námět snímku GARFIELD VE FILMU je myslím každému jasný a musím bohužel konstatovat, že (na rozdíl od původního comicsu) je filmová verze zábavná jen pro malé děti nebo pro hodně infantilní diváky.

Ale film ŽIVOT S HELENOU není zajímavý ani pro ně: Je to příběh mladé úspěšné ženy (Kate Hudsonová), která se najednou musí starat o tři malé děti a musí se rozhodovat mezi láskou k nim a svou profesionální kariérou. Není to vyloženě hrůza, ale něco podobného bylo už natočeno mnohokrát a mnohokrát lépe...

Ve zkratce...

Nejlepší vtipy vymýšlí život: Film RETURN OF THE LIVING DEAD 4 se natáčí v Černobylu.

Nevím, jestli to nebude "další nepodařená hra podle filmu", ale ta upoutávka má své světlé okamžiky.

Voldemorta v novém Harry Potterovi bude hrát Ralph Fiennes. Myslel jsem si, že Voldemort byl vidět už v jedničce a jako Fiennes nevypadal... Evidentně jsem něco nepochopil, ale vysvětlovat mi to nemusíte.

And now for something completely different... Terminátoři v kloboucích!

Hvězda smrti existuje! Už jsem psal, že nejlepší vtipy vymýšlí život?

Máte v nejbližší formě cestu do Bostonu a chtěli byste hrát titulní roli v hollywoodském megafilmu? Máte šanci!